چکیده:
نوآوری موضوعی بسیار مهم برای همه صنایع ، به ویژه صنایع دفاعی است چرا که این صنایع برای پشتیبانی از قدرت دفاعی نیازمند نوآوری هستند. البته نوآوری فرایندی پیچیده بوده و عوامل مختلفی می تواند آن را متاثر سازد. با توجه به نقش روزافزون تغییرات محیطی ؛این پژوهش تمرکزخودرامعطوف به شناسایی وبررسی عوامل محیطی موثر بر نوآوری کرده است لذا سوال اصلی این است که تاثیرگذاری کدام عوامل محیطی برنوآوری درصنایع دفاعی بیشتراست وآیاتاثیراین عوامل بر نوآوری های جهشی و تدریجی یکسان است ؟ پژوهش به روش توصیفی -پیمایشی از بین ٢٧ عامل محیطی موثر شناسایی شده در ادبیات ، به کمک نظرسنجی از خبرگان مجموعا ١٥ عامل موثر به وسیله آزمون دوجمله ای تایید شد. در مرحله میدانی ، از بین جامعه ٥٠٠ نفری مدیران و کارشناسان ، نمونه ای ١٠٠ نفری به پرسشنامه پاسخ دادند و نظراتشان با آزمون تی بررسی و برای رتبه بندی عوامل ، از آزمون فریدمن استفاده شد. نتایج کلی پژوهش نشان داد هرچند تمامی ١٥ عامل محیطی مذکور بر نوآوری موثرند، ولی شدت تاثیرگذاری آن ها متفاوت بوده و تاثیرگذاری آن ها بر نوآوری های جهشی و تدریجی نیز اختلاف دارد. با توجه به یافته های پژوهش ، در نوآوری های تدریجی مهم ترین عامل نوآوری ، «درک نیاز و مطالبات مشتری »، ولی در نوآوری های جهشی «تهدیدات آینده » بسیار حیاتی است . با توجه به یافته های پژوهش ، رویکرد مدیریتی به نوآوری های جهشی و تدریجی باید تا حدی متفاوت باشد و به خصوص مطالعات آینده پژوهی به منظور پایدارسازی واثربخشی نوآوری هادرمحیط های آینده موردتوجه قرارگیرد.
خلاصه ماشینی:
همچنین افخم نیا و بهارلو نیز عوامل مؤثر بر نوآوری را در صنعت هوایی ایران این طور معرفی می کنند: تهدیدات و نیازهای صحنه نبرد؛ جنگ های آینده ؛ امنیت ملی ؛ تبادل اطلاعات با سایر بنگاه ها؛ ارتباطات ١٦٣ بین المللی ؛ پایش رقبا؛ همکاری با دانشگاه ها و مؤسسات تحقیقاتی ؛ پویایی محیط و عدم قطعیت ها؛ ثبات اقتصادی ؛ انحصاری بودن بازار هدف ؛ پایش تغییر و تحولات فناوری ، سیاست های دولت ؛ قوانین و مقررات ؛ حقوق مالکیت معنوی ؛ سرمایه گذاران خصوصی ؛ توانایی تأمین کنندگان ؛ رابطه بخش دفاعی و غیر دفاعی (افخم نیا و بهارلو، ١٣٩٤).