چکیده:
زمینه : درس هنر تجارب تربیتی و آموزشی گرانبهایی را برای کودکان و دانش آموزان به وجود می آورد.
هدف: پژوهش حاضر به منظور تعیین اثر بخشی برنامه آموزش خلاقیت در قالب فعالیت های هنری در رشد خلاقیت دانش آموزان دختر سوم ابتدایی انجام شده است.
روش: پژوهش حاضر از نوع طرح تحقیق شبه آزمایشی همراه با گروه گواه و دارای پیش آزمون و پس آزمون است .در این پژوهش، 8 10 دانش آموز دختر سوم ابتدایی (84 دانش آموز در گروه آزمایش و 24 دانش آموز در گروه گواه )مشارکت داشتند .گروه آزمایش در 23 جلسه تحت آموزش برنامه خلاقیت در قالب درس هنر قرار گرفتند. هم چنین از پرسش نامه های خلاقیت تورنس (فرم الف و ب) و چک لیست خلاقیت جانسون در پیش آزمون و پس آزمون استفاده شده است.
یافته ها: تحلیل داده های آزمون تورنس به روش تحلیل کوواریانس نشان داد که میزان خلاقیت گروه آزمایش به طور معناداری نسبت به گروه کنترل افزایش یافته است؛ به علاوه در گروه آزمایش بر خلاف گروه کنترل، تفاوت معنا داری بین وضعیت دانش آموزان در چک لیست خلاقیت جانسون در پیش آزمون و پس آزمون وجود داشته است.
نتیجه گیری: با توجه به تفاوت معنادار بین دو گروه، آموزش خلاقیت در قالب فعالیت های هنری بر رشد خلاقیت موثر ست .
Purpose: The purpose of the present research is to determine the effectiveness of creative teaching art on growth of creativity in third grade students of elementary school.
Approach: The present study belongs to semi-experimental studies with control group and pretest and posttest .108 students attended the present study (84 in experiment group & 24 students in control group) .the experiment groups are taught art creativity in 23 sessions. The Torrance Test of Creative Thinking (A form & B form) and The Johnson Creativity Check-list are given to them in pre-test and posttest.
Finding: The analysis of data based on Co-variance shows that the creativity in experiment group increased significant in comparison to control group. In addition, in contrast to the control group, there is a significant difference in the pre-test and posttest of the Johnson Creativity Check-list in the Students of experiment group.
Conclusion: Regarding the significant difference between these two groups, creative teaching has a great effect on students.
خلاصه ماشینی:
"هم چنین پژوهش هایی نیز در زمینه ارتباط آموزش هنر و خلاقیت در دانش آموزان انجام شده است : یوسفی افراشته(1388) در پژوهش بررسی موانع ومحدودیت های پرورش خلاقیت درآموزش درس هنرورابطه بین خلاقیت معلمان هنرونگرش آنان نسبت به استفاده ازروش ها وفنون تدریس خلاقیت محور درمدارس راهنمایی تحصیلی شهرهمدان بیان کرده است که موانع انگیزشی معلمان ، ساختار و محتوای آموزشی، لوازم و تجهیزات آموزشی مورد استفاده در آموزش هنر، از موانع پرورش خلاقیت به شمار می روند.
22 سوالات عجیب جواب های بامزه (اگر) تقویت قدرت تخیل و خیال پردازی در دانش آموزان، براساس تکنیک "اگر" 23 پس آزمون اجرای فرم ب آزمون تورنس یافته های پژوهش نتایج اجرای آزمون تحلیل کوواریانس بر روی نمرات کل خلاقیت دانش آموزان در آزمون تورنس فرم "الف" و"ب" نشان می دهد که تفاوت معناداری در نمرات کل خلاقیت بین گروه های آزمایش و کنترل وجود دارد که در جدول شماره 2 بیان شده است: جدول 2.
نتایج این پژوهش با نتایج تحقیقات اسمیت(1998، به نقل از حسینی،1386) که نشان داد معلمان با بهره گیری از روش های هنری، خلاق و غیر سنتی خلاقیت دانش آموزان را افزایش داده اند و نتایج لافتیگ 1 (2000) که نشان داد اگر هنر در هسته برنامه درسی و فعالیت های مدرسه قرار بگیرد به افزایش خلاقیت دانش آموزان منجر می شود همخوان است."