چکیده:
مسئلهای که مقالة حاضر به آن میپردازد ارزیابی سازوکارهای اعتماد بین کاربران ایرانی در فیسبوک است. بهلحاظ نظری از الگوی افه و فوش برای دخالت متغیر اعتماد در کنشگری کاربران استفاده کردهایم. روش جمعآوری دادههای تحقیق نیز ترکیبی بوده است؛ بدینترتیب که با روش پیمایشی در مرحلة اول در حجم 2437 نفر در بین کاربران ایرانی اینترنت و در مرحلة دوم برای تکمیل دادهها در حجم 288 نفر در بین دانشجویان پیام نور غرب تهران دادههای کمی جمعآوری شدند. از طرف دیگر، با روشهای مشاهدة مستقیم، مشارکتی و مصاحبة متمرکز دادههای کیفی تحقیق نیز جمعآوری شدند. برخی نتایج تحقیق نشان میدهند که کاربران ایرانی فیسبوک که در اینجا تحت مطالعه واقع شدند با استفاده از گزینة «قانون رویت» و خودافشایی متقابل روابط خود را با آشنایانشان تنظیم میکنند و برای اعتماد به افراد ناآشنا از راهکارهای اعتمادسازی جستوجوی شواهد که عبارتاند از پیداکردن دوستان مشترک (دوستان دوستان)، شفافسازی (تشکیل پروفایل با هویت واقعی، دیدن پروفایل افراد قبلاز پذیرفتن دعوت آنها و خودافشایی) و کمکردن خطر هزینة اعتماد (استفاده از قانون رویت برای محدودکردن دسترسی به اطلاعات یا پاککردن دوستان غیرقابل اعتماد) استفاده میکنند. نتایج دادههای کمی نشان داد فیسبوک شعاع اعتماد کاربران را افزایش میدهد.
خلاصه ماشینی:
"برخی نتایج تحقیق نشان میدهند که کاربران ایرانی فیسبوک که در اینجا تحت مطالعه واقع شدند با استفاده از گزینة «قانون رؤیت»3 و خودافشایی متقابل روابط خود را با آشنایانشان تنظیم میکنند و برای اعتماد به افراد ناآشنا از راهکارهای اعتمادسازی جستوجوی شواهد که عبارتاند از پیداکردن دوستان مشترک (دوستان دوستان)، شفافسازی (تشکیل پروفایل با هویت واقعی، دیدن پروفایل افراد قبلاز پذیرفتن دعوت آنها و خودافشایی) و کمکردن خطر هزینة اعتماد (استفاده از قانون رؤیت برای محدودکردن دسترسی به اطلاعات یا پاککردن دوستان غیرقابل اعتماد) استفاده میکنند.
اطلاعات مربوط به دوستان فیسبوکی 25 نفر از یکی از کاربران فیسبوک در گروههای مصاحبه متمرکز (رجوع شود به تصویر صفحه) همچنین نتایج مشاهدة مشارکتی، مستقیم و مصاحبههای متمرکز نشان میدهد کاربران ایرانی تحت مطالعه در این تحقیق در صفحههای فیسبوکشان بیشتر دربارة مسائل روزمره، رخدادهای اجتماعی، سیاسی و ورزشی به تعامل و گفتوگو میپردازند (جدول7).
نتایج مشاهدة مشارکتی و مستقیم نیز در این تحقیق نشان میدهد که به دلیل نوشتاریبودن تعاملات در فیسبوک و هدف کاربران از عضویت در فیسبوک، که تعامل و گفتوگو است، خودافشایی و صراحت بیان در صفحههای خصوصی فضای مجازی بیشتر از دنیای واقعی وجود دارد و کاربران فیسبوک تحت مطالعه در این تحقیق از خودافشایی برای جلب اعتماد دوستان فیسبوکی خود استفاده میکنند.
همچنانکه مطرح شد، نتایج تحقیق نشان داد که اکثر کاربران ایرانی فیسبوک تحت مطالعه در این تحقیق با هویت واقعی خود پروفایلشان را تشکیل میدهند (جدول 5) و معمولا کاربرانی که خواهان گسترش روابط با افراد جدید هستند، پروفایلشان را، که مشخصات هویتی آنها در آن درج شده است، برای عموم کاربران قابل رؤیت میکنند."