چکیده:
این تحقیق با بررسی مسئله کلّی مشکّک و خواستگاه طرح آن در تفکّر مشائیان
مسلمان، به تبیین تفاوت نگاه خواج هنصیر با اب نسینا می پردازد و مشخص می نماید که
این تفاوت نگاه متاثّر از اشکالات سهروردی و پذیرش تشکیک در ماهیت از سوی وی
بوده است. این مقاله تبیین می کند که خواجه نصیر چون از سویی اشکالات سهروردی
را بر دیدگاه اب نسینا وارد م یداند و از سویی در دستگاه فکری مشائیان نم یتواند
تشکیک در ماهیت را قبول کند، کلی مشکّک را عرض لازم عامّ افرادش محسوب کرده
است. مقاله حاضر نشان داده است که اولا این مفهوم را وی از بحث نسبت جنس با
فصل و بحث نسبت عرض با مقولات نه گانه عرضی تحت آن، وام گرفته است؛ و ثانیا
پذیرش چنین امری به لحاظ معرفت شناختی موجب عدم انطباق ذهن و عین در تفکر
مشائیان می شود، و به لحاظ کلامی نیز بستر لازم را برای طرح شبهه ابن کمونه فراهم
می کند.
In this paper، through exploring the problem of equivocal types and its historical roots in Islamic Peripatetic school، we will explain the differences between Khajeh Nasir’s approach to equivocal types and Avicenna’s one; and show that such differences result from Sohrevardi’s criticisms and his belief in the priority of essence.
On the one hand، Khajeh Nasir embraces Sohrevardi’s criticism of Avicenna، and on the other، he never could accommodate modulation and gradation of essence in the framework of Peripatetic school. Thus، he considers the equivocal types as required common accidental of their tokens. In this paper، it has been shown that، firstly، Khajeh Nasir borrows this idea from the matter of the relation of genus and differentia and of accident and Aristotle’s accidental categories. Secondly، to embrace such idea epistemologically results in inconformity between subject and object form Peripatetic point of view. Furthermore، from theological point of view، it paves the way to Ibn Kamooneh’s doubt.