چکیده:
هم گرایی اینترنت و تلویزیون نه تنهـا شـیوه هـای تولیـد، پخـش و تماشـای برنامـه هـای تلویزیونی، بلکه ساختار صنعت تلویزیون را دگرگون ساخته است . به تبع ایـن دگرگـونی اغلـب کشورهای جهان ناگزیر به اتخاذ سیاست های جدید و تغییر مقررات رسانه ای شده اند. در ایـران نظام سیاسی و ساختار انحصاری تلویزیون ادغام اینترنت و تلویزیون را با موقعیت خاصی روبه رو کرده است . این مقاله با بهره گیری از روش کیفی مصاحبه عمیق درصدد ارائـه چشـم انـدازی از این وضعیت و شناسایی چالش های ناشی از هم گرایی برای سیاسـت هـای رسـانه ای اسـت . در مجموع با ١٧ نفر از سیاست گذاران و کارشناسان حوزة تلویزیون و رسانه هـای جدیـد مصـاحبه عمیق شده و برای تجزیه و تحلیل یافته ها از فن مقایسه دائمی استفاده شده اسـت . بخشـی از نتایج تحقیق نشان میدهد علیرغم آشفتگیهای فـراوان در فراینـد سیاسـت گـذاری و وجـود نهادهای متعدد و موازی، ایدة مرکزی «مهندسی فرهنگی» همچنان در حـال شـکل دهـی بـه سیاست های رسانه ای در فضای پساهم گرایی است . اولویت اصلی سیاست گذاری رسانه ای گرچه در وهله اول حفظ امنیت مّلی و تامین اهداف سیاسی است ، با این حال هم گرایـی تلویزیـون و اینترنت در ایـران همگـام بـا رونـدهای نئولیبرالبیسـتی صـنعت تلویزیـون در جهـان متـاثر از خصوصیسازی و تجاری شدن فزاینده است .
خلاصه ماشینی:
"بعضی از ویژگیهای اصلی بدین قرارند: نظام سیاسی حاکم بـر رسـانه مبتنـی بـر ولایـت فقیـه است ؛ اقتصاد حاکم بر رسانه و تأمین هزینه هـای آن بایـد از طریـق بیـت المـال صـورت گیـرد؛ نظـام فرهنگی حاکم بر رسانه ، اسلام مدار است ؛ برای ارتباط که به نحوة ارتباط رسانه با مردم بازمیگردد هـم عمودی و هم افقی است ؛ نقش اجتماعی رسانه همچون دانشگاه یا مدرسـه اسـت ؛ میـزان کنتـرل بـر رسانه کامل است ؛ کنترل بر رسانه های خارجی باید کامل باشد (بر این مبنا پخـش پارازیـت و سانسـور نیز مجاز شمرده میشود)؛ نظارت بر رسانه شامل حین و پس از انتشار است ؛ مالکیت صداوسیما متعلـق به جمهوری اسلامی است (تعلق به کل نظام و نه یکی از قوای سه گانه ).
در زمانی که این تفسیر انجام شد هنوز انتقال ویدئو و برنامه های تلویزیونی بر روی اینترنـت شـایع نشـده بود، اما با شیوع تدریجی ظرفیت های فناورانه به ویـژه امکـان دسترسـی بـه سـایت هـای خـارجی کـه محتوای فیلم و ویدئو در اختیار میگذاشتند، سیاست هایی برای محدودیت ویـدئو و تصـویر در فضـای اینترنت و حفظ انحصار صداوسیما در پیش گرفته شد.
تا فراهم شدن تمهیدات لازم برای تأسیس یک نهاد مقررات گـذار رسـانه ای واحـد، مقررات مربوط به ویدئو و تلویزیون میتواند همانند وضعیت فعلـی بـه صداوسـیما سـپرده شـود؛ گرچه این باید دوره ای گذرا تلقی شود چرا که درنهایت سازمان صداوسیما باید وظیفۀ اصلی خـود تأمین محتوا (چه در شکل سنتی و چه برای رسانه های جدید) تلقی کند و نه مقررات گذاری."