چکیده:
مقاله پیش رو به مطالعه شکل گیری فرهنگ و هویت فرهنگی جوانان با تمرکز بر تجارب و تعاملات آن ها در شبکه های اجتماعی مجازی و استفاده از این شبکه ها در زندگی روزمـره شـان میپردازد. این مقاله حاصل کار پژوهشی بر روی کاربران جوان تهرانی عضـو شـبکه اجتمـاعی فیس بوک از تاریخ یـک خـرداد ١٣٩٤ تـا اوایـل مهرمـاه ١٣٩٤ اسـت . در ایـن مقالـه از روش مردم نگاری مجازی برای کشف تجارب زیسته و تعاملات جوانان دربارة شبکه هـای اجتمـاعی، معانی و مفاهیم مرتبط با آن ها و همچنین دلایل و انگیزه های حضور جوانان در این شـبکه هـا استفاده شده است . نتایج این پژوهش ضمن تشریح تجربه زیسته شبکه های اجتماعی و وضعیت استفاده های جوانان از این شبکه ها نشان میدهد که حضور در شبکه هـای اجتمـاعی بـه مثابـه زندگی روزمره امکان و فضایی برای شکل گیری نوع خاصی از هویت فرهنگی جوانی را فـراهم میکند. ازاین رو مهم ترین ویژگـیهـای فرهنـگ جـوانی عبـارت انـد از؛ واکنشـی، فردگرایانـه ، فراجنسیتی، طبقاتی و مصرف گرا بودن .
خلاصه ماشینی:
"نتایج این پژوهش ضمن تشریح تجربه زیسته شبکه های اجتماعی و وضعیت استفاده های جوانان از این شبکه ها نشان میدهد که حضور در شبکه هـای اجتمـاعی بـه مثابـه زندگی روزمره امکان و فضایی برای شکل گیری نوع خاصی از هویت فرهنگی جوانی را فـراهم میکند.
اغلـب کسـانی که شبکه های اجتماعی را وسیله سرگرم شدن یا ارتباط برقرار کردن میدانستند؛ اظهار میکردنـد که از رسانه های جدید اجتماعی مانند نرم افزارهای پیام رسان و شبکه های اجتماعی موبایلی ـ بـه سبب اینکه این نـوع از رسـانه هـا بسـیاری از امکانـات و کارکردهـای شـبکه هـای اجتمـاعی را دارند و در عین حال دسترسی به آن ها به علت فیلتر نبودن راحت تر است ـ بـیش از فـیس بـوک مـورد استفاده قرار میگیرند؛ و دیگر مانند گذشته زمان زیادی را به رفتن به فیس بوک و...
فرهنگ جوانی یک فرهنگ منسجم نیست تفاوت های طبقاتی در اینجا نقـش آفرینـی مـیکننـد؛ به این معنا که قرار گرفتن در سطوح طبقاتی مختلف موجب صـورت بنـدی متفـاوت فرهنگـی و برجسته ساختن برخی ویژگیها و الگوهای استفاده دربارة حضور در شبکه های اجتماعی میشود؛ و درنهایت مصرف گرایانه بودن به این معنی است که مصرف نقش مهمی در شکل گیری فرهنگ جوانی دارد؛ جوانان بیش از آنکه به تولید محتـوا بپردازنـد همـواره در حـال مصـرف محتواهـای دیگران هستند."