چکیده:
هدف از مطالعه حاضر، مقایسه انگیزش شرکت دانشآموزان و دانشجویان پسر ورزشکار در
فعالیتهای ورزشی و رابطه آن با هدفگرایی ورزشی آنان بود.نمونههای این تحقیق را
150 دانش آموز راهنمایی با میانگین سنی 85/13 سال، 150 دانش آموزان دبیرستانی با
میانگین سنی 60/16 سال و 150 نفر دانشجو با میانگین سنی 02/22 سال تشکیل دادند.از
پرسشنامه انگیزش شرکت در فعالیتهای ورزشی (QMP) گیل و همکارانش(1995)، به
پرسشنامه هدفگرایی ورزشی معطوف به تکلیف و معطوف به خود( (QSOET) )دیورا و
نیکولز(1995)، به ترتیب برای ارزیابی دلایل مشارکت در ورزش و ارزیابی هدفگرایی
ورزشی استفاده شد.تحلیل عاملی (QMP) پنج بعد از انگیزهها یعنی پیوند جویی و
کارگروهی؛تفریح کردن و سرگرمی؛انگیزههای بیرونی؛برانگیختگی یا رقابت طلبی، و بهبود
و یادگیری مهارتها را نشان داد.شرکتکنندگان، یادگیری و بهبود مهارتها را مهمترین
انگیزش خود بیان کردند.تحلیل واریانس چند متغیره، تفاوت در انگیزهها و هدفگراییها
را بین گروهها نشان داد.مقایسه سه گروه نشان داد که دانشجویان ورزشکار در عامل
تفریح و سرگرمی(انگیزه درونی)از دو گروه دیگر بالاتر و در انگیزههای بیرونی نسبت
به دو گروه دانشآموز راهنمایی و دبیرستان تفاوت معناداری مشاهده شد که برتری با
دانشآموزان ابعاد انگیزههای درونی و هدفگرایی معطوف به خود با انگیزههای
بیرونی، رابطه مثبت و معناداری یافت شد.
خلاصه ماشینی:
"مقایسه سه گروه نشان داد که دانشجویان ورزشکار در عامل تفریح و سرگرمی(انگیزه درونی)از دو گروه دیگر بالاتر و در انگیزههای بیرونی نسبت به دو گروه دانشآموز راهنمایی و دبیرستان تفاوت معناداری مشاهده شد که برتری با دانشآموزان ابعاد انگیزههای درونی و هدفگرایی معطوف به خود با انگیزههای بیرونی، رابطه مثبت و معناداری یافت شد.
پرسشنامه9 انگیزه شرکت در فعالیتهای ورزشی دارای 30 ماده است که براساس مقیاس پنج درجهای لیکرت نمره گذاری میشود با استفاده از تحلیل عامل، پرشسنامه QMP به پنج عامل پیوند جویی یا کار گروهی، تفریح کردن سرگرمی، انگیزههای بیرونی، برانگیختگی یا رقابت طلبی و بهبود و یادگیری مهارتها بندی انگیزشهای دانشآموزان و دانشجویان میسر شد.
نتایج تحلیل واریانس چند متغیره( AVONAM )برای آزمون تفاوت بین عاملهای گوناگون انگیزش شرکت در فعالیتهای ورزشی در سه مقطع تحصیلی (به تصویر صفحه مراجعه شود) جدول 4.
رابطه بین متغیرهای تحقیق برای دانشآموزان ورزشکار پسر پایه راهنمایی مقادیر F و سطوح معناداری آنها در جدول 3 نشان میدهند که سه گروه آزمودنی در عاملهای پیوندجویی یا کار گروهی(358/0- P و029/1- F و بهبود و یادگیری مهارتها(774/0- P و256/0- F تفاوت معناداری با یکدیگر ندارند.
رابطه بین متغیرهای تحقیق برای دانشجویان ورزشکار بحث و نتیجهگیری نتایج نشان دادند که مهمترین انگیزه آزمودنیها از شرکت در فعالیتهای ورزشی، بهبود و یادگیری مهارتها است.
موفقیت بر حسب معیارهای درونی(خود ارجاعی)تعریف میشود و تابعی از مقایسه عملکرد فعلی با عملکرد قبلی شخص است و در مقابل، هدفگرایی معطوف به خود مربوط به برقراری دیدگاههای مثبت درباره توانایی شخص و پرهیز از قضاوتهای منفی در توانایی اوست(دیگر ارجاعی)که همبستگیهای به دست آمده نیز دلیلی برای تأیید این موضوع هستند."