چکیده:
این مقاله به مطالعه و تحلیل پنجاه وصیتنامه برگزیده از رزمندگان جنگ پرداخته و بر اساس نظریه گفتمان لاکلا وموف توجه خود را بر گفتارهای خاص و ظرفیت مفصلبندی- شان معطوف ساخته است. به عنوان نقطه شروع برای پاسخ دادن به این سوالات، مضامین و محورهای اصلی وصیتنامه شهدا را استخراج کرده و س پس شناسایی شدهاند که چه نشانه- هایی دارای موقعیتی ممتازند و در رابطهی با نشانههای دیگر چگونه در آن گفتمان تعریف می شوند؟ همچنین به این سوال پرداخته شد که وصیتنامهها از طریق قراردادن عناصر در رابطهای خاص با یکدیگر، چه معانیای را تثبیت و حفظ میکنند و چه معانی بالقوهای را ولایت « : حذف و طرد میسازند؟ مضامین و محورهای اصلی وصیتنامه ها عبارت بودند از واقعه کربلا و شهادت « ،» استکبارستیزی و در راس آن آمریکا « ،» فقیه و رهبری امام خمینی توصیه به « و » نفی زندگی دنیایی « ،» نماز جماعت و نماز جمعه « ،» حجاب « ،») امام حسین)ع در این میان عنصر .» گریستن برای شهدای کربلا به جای گریستن برای شهادت خودشان دال مرکزی به حساب میآید که دالهای دیگر پیرامون » ولایت فقیه و رهبری امام خمینی « آن مفصلبندی می شوند و معنا مییابند و بر اساس نظر لاکلاوموف، معنای دالهای
پیرامونی از طریق عمل مفصلبندی حول دال و نقطه مرکزی تثبیت میشود. بنابراین ما می- سخن بگوییم؛ گفتمانی که از رزمندگان سوژههایی ساخته است که » گفتمان شهدا « توانیم از جز به آخرت فکر نمیکنند؛ سوژههایی که خود قبل از کشتهشدن به آغوش مرگ میروند و شهادت در جنگ تحمیلی را همچون جان دادن در واقعه کربلای سال 61 هجری میدانند.
The purpose of this paper is testing Merton’s Anomie theory (1968). It is focused on some key concepts in Merton’s anomie theory, which researchers pay less attention to them. We have extracted eight hypotheses from Anomie theory and attempted to test among a sample of male adolescences in Ahvaz South of Iran.
We surveyed a sample of 480 male students in nine high schools to gather needed data using a self-report questionnaire. The questionnaire measured objective and subjective socioeconomic status, relative deprivation, and aspirations, perceived opportunities, the gap between aspirations and perceived opportunities and finally feeling of anomie. Results show that socioeconomic status- in both dimensions- is significantly correlated with feeling of anomie, but its effect in regression equation on feeling of anomie is insignificant. Our findings suggest that SES has an indirect effect via aspiration-opportunity gap and relative deprivation on feeling of anomie. The effect of relative deprivation is significant which is affected by aspiration-opportunity gap. Step by step regression shows that aspiration-opportunity gap, perceived opportunity and relative deprivation have greatest effect on feeling of anomie, respectively. The effect of other variables seems unimportant. Our theoretical model is tested by standardized regression coefficient (path analysis). Also, we found significant relationships between each gaps per aspiration and perceived opportunity. This is the first comprehensive study to test Merton’s Anomie theory in Iran. According to the logic of Merton’s theory, aspiration-opportunity gaps can be extended beyond the purely economic dimensions.
خلاصه ماشینی:
تحلیل گفتمان وصیت نامه ی شهدای جنگ تحمیلی 1 علی ربیعی دانشیار گروه مدیریت رسانه و ارتباطات دانشگاه پیام نور تهران (علمیـپژوهشی) امیرحسین تمنایی دانشجوی کارشناسی ارشد ارتباطات دانشگاه تهران دریافت ٩٢/٤/١٥ پذیرش ٩٢/٩/١٨ چکیده این مقاله به مطالعه و تحلیل پنجاه وصیت نامه برگزیده از رزمندگان جنگ پرداخته و بر اساس نظریه گفتمان لاکلا وموف توجه خود را بر گفتارهای خاص و ظرفیت مفصل بندی - شان معطوف ساخته است .
به عنوان نقطه شروع برای پاسخ دادن به این سوالات ، مضامین و محورهای اصلی وصیت نامه شهدا را استخراج کرده و سپس شناسایی شده اند که چه نشانه - هایی دارای موقعیتی ممتازند و در رابطه ی با نشانه های دیگر چگونه در آن گفتمان تعریف می شوند؟ همچنین به این سوال پرداخته شد که وصیت نامه ها از طریق قراردادن عناصر در رابطه ای خاص با یکدیگر، چه معانیای را تثبیت و حفظ میکنند و چه معانی بالقوه ای را حذف و طرد میسازند؟ مضامین و محورهای اصلی وصیت نامه ها عبارت بودند از: «ولایت فقیه و رهبری امام خمینی»، «استکبارستیزی و در رأس آن آمریکا»، «واقعه کربلا و شهادت امام حسین (ع )»، «حجاب »، «نماز جماعت و نماز جمعه »، «نفی زندگی دنیایی» و «توصیه به گریستن برای شهدای کربلا به جای گریستن برای شهادت خودشان ».