چکیده:
روایت هایمعلمان درباره زندگیروزانه وحرفه ایشان درمدرسه ،به فهـم وادراکـیعمیـق از"چیسـتی تدریس ومعلمی"منجرمیشود.روایت هامهم ترین واساسیترین ابزارمعناسازفرهنگیهستندوامکـان دست یابیبه اندیشه ها،دانـش وتجربـه هـایمعلمـان رافـراهم مـیکننـد.درپـژوهش حاضـربـاروش خودمردم نگاری،پژوهشگراول ؛تجربه هایزیسته دردوران تحصیل وهویت حرفه ایخودبه عنوان معلـم رابررسیکرده است .نتیجه هایتحقیق حاکیازتاثیرعمیق تجربه هابرشکل گیریهویت معلم است که ازآن جمله میتوان به خودآگاهی،چرخش ازرویکردمعلم محوریبه رویکردکودکمحوریدرتدریس ، پاسخ گوییبه نیازهایدانش آموزان ،تامل درعمل ،پیوندبین نظروعمل وجستجویمعنااشاره کرد.
خلاصه ماشینی:
پژوهشگربه صورت بازگشتیوگزینشیبه روایت لحظه هایمکاشـفه خویش میپردازدکـه تـأثیرچشـمگیریدرخـط سـیرزنـدگیاوداشـته انـد(دنـزین ،١٩٨٩)و نشان دهنده راه هاییبا"تأثیرات عمیق "هستندکه شخص بـه واسـطه آنهـاقـادربـه غلبـه بـر 1 Calhoun 2 Connelly and Clandinin 3 Sfard and Prusak 4 Day 5 Fishman 6 Hammersley 7 Lindblad and Popkewitz 8 Søreide 9 Danielewicz "موقعیت هایسخت "شده است ،تأثیراتیکه ظاهراپس ازوقوع رویدادبه پایـان رسـیده بودنـد (بوچنر،١٩٨٤:٥٩٥).
پرسش اصلیمقاله این است :تجربه هـایدوران تحصیل چه تأثیری برشکل گیریهویت حرفه ایمن به عنوان معلم داشته است ؟ روش پژوهش خودمردم نگاریرویکردیازپژوهش ونگارش است که درپی توصیف وتحلیل نظام مندتجربه ، 2 به منظورفهم تجربه فرهنگی است .
در 1 Fieman-Nemser 2 Ellis & Bochner 3 Dyson 4 Richardson 5 case literature 6 case law 7 Hiebert, Gallimore & Stigler 8 autobiographical timeline 9 inventorying self تفسیرداده هانیزراهبردهایده گانه چنگ (٢٠٠٨)به کارگرفته شدندکه عبارت انداز:جستجوی عناوین ،مقولات والگوهایمکرر،جستجویمقولات فرهنگی،تحلیل مـواردکلـی١واسـتثناها، 2 پیوندحال باگذشته ،تحلیل روابط خودودیگران ،مقایسه باایده هاودریایآزادعلوم اجتمـاعی واستفاده ازنظریه هادرارائه چارچوب .
درموردتجربه من این ابهام مرزهاوجودداشت وباعث شدمن برایآشـناییبیشـتربـا حرفه ام درمیدان عمل وپیوندبین آنچه دردانشگاه آموخته بودم باآنچه دردنیایواقعـیعمـل وجودداشت ،به دنبال کسب تجربه تدریس ،پیش ازورودرسمیبه آموزش وپرورش بـه عنـوان یک معلم رسمیباشم .
مـن درکـلاس گفتمـانی دمکراتیک راترویج دادم که درآن من بیشترساکت میماندم ومنتظرمیشدم تادانش آموزان و دانشجویانم به نتیجه یاراه حل هابراساس تفکروتجربه خویش دست یابند؛زیرامعتقدبـودم در این صورت یادگیریپایداررخ خواهدداد.
مـن 1 Fenstermacher 2 Damon 3 Goodlad, Soder & Sirotnik 4 Beijaard & De Vries 5 Oser اکنون میتوانم هویت حرفه ایخودراترکیبیازمعلم به مثابه متخصص موضوع درسی،معلم بـه مثابه متخصص آموزش ومعلم به مثابه متخصص تربیتیتعریف کنم .