چکیده:
کیفیت زندگی شرایطی است که خوب زیستن را امکان پذیر میسازد، به نحوی که فرد در یک وضعیت مناسب جسمی، روانی و اجتماعی قادر به انجام فعالیتهای روزمره باشد. این پژوهش با هدف تعیین رابطه باورهای دینی و سبک زندگی با کیفیت زندگی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهر زنجان در سال1394 انجام گردید. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دختر دوره متوسطه دوم شهر زنجان ر سال تحصیلی 95-1394 بود. نمونه آماری شامل 380 نفر از جامعه فوق بود که با روش خوشهای چند مرحلهای 380 انتخاب و مورد آزمون قرار گرفتند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه سبک زندگی میلر و اسمیت، مقیاس کوتاه ارزیابی کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی و پرسشنامه عمل به باورهای دینی (معبد) میباشد. یافتههای پژوهش نشان داد که بین باورهای دینی با کیفیت زندگی دانش آموزان دختر رابطه وجود دارد (573/0r= و01/0p<)، بین سبک زندگی با کیفیت زندگی دانش آموزان دختر رابطه وجود دارد (928/0r= و01/0p<) وکیفیت زندگی دانش آموزان بر اساس سبک زندگی و باورهای دینی آنها قابل پیش بینی است (945/0r= و01/0p<). لذا میتوان با بهبود سبک زندگی و باورهای دینی دانش آموزان، کیفیت زندگی آنها را ارتقا داد.
خلاصه ماشینی:
"1-مقیاس کوتاه ارزیابی کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی پرسشنامه کیفیت زندگی(QOL) 1 جهت سنجش کیفیت زندگی فرد در دو هفته اخیر مورد استفاده قرار میگیرد، سازنده آن سازمان بهداشت جهانی(WHOQOL- BREF) با همکاری 15 مرکز بین المللی در سال 1989 است، تعداد سوالات24 سوال است که در قالب 4 حیطه بوده و دو سوال اول Quality of Life- life به هیچ یک از حیطه ها تعلق ندارد و وضعیت سلامت و کیفیت زندگی را به شکل کلی مورد ارزیابی قرار میدهند، بنابراین پرسشنامه در مجموع 26 سوال دارد که دارای حیطههای زیر است: الف- حیطه سلامت جسمانی(فیزیکی) 1 ب- حیطه روانشناختی 2 ج- حیطه روابط اجتماعی 3 د- حیطه محیط زندگی 4 نحوه نمره گذاری : نمرۀ هر گویه در دامنهای از( 1 تا 5 ) به ترتیب اصلا، کم، متوسط، زیاد و کاملا، و یا خیلی ناراضیم، راضی نیستم، نسبتا ناراضیم، راضیم، کاملا راضیم، و شبیه به آنها قرار میگیرد.
یافتهها جدول شماره 1: آزمون کولموگروف اسمیرنوف، جهت بررسی نرمال بودن متغیرهای پژوهش متغیرها کالموگروف- اسمیرنف معنی داری (P) کیفیت زندگی 660/0 093/0 باورهای دینی 631/0 163/0 سبک زندگی 471/0 128/0 همانطور که جدول 1، نشان میدهد مقدار معنی داری تمام متغیرهای پژوهش از مقدار آلفای مورد نظر یعنی 05/0 بزرگتر است، لذا چنین نتیجه گیری میشود که متغیرهای مورد نظر از فرضیه نرمالیتی تبعیت میکنند.
Balboni BASINSKI Rippentrop یافته دیگر پژوهش حاضر این بود که کیفیت زندگی دانش آموزان بر اساس سبک زندگی و باورهای دینی آنها قابل پیش بینی است."