چکیده:
با توجه به مشکلات عدیده زیست محیطی مانند: افزایش آلودگیها و نگرانیهای زیست محیطی به نظر میرسد شناسایی عواملی که به حفاظت از محیط زیست کمک کرده و انجام کارهای محیط زیست دوستانه ضروری باشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل زیست محیطی و روانشناختی مؤثر بر تمایل به خرید سبز انجام گرفته است. جامعه آماری پژوهش حاضر را کارکنان مجتمع مس سرچشمه تشکیل میدهند که حجم نمونه از طریق فرمول کوکران برابر با 258 نفر می باشد که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شده است. ابزار گردآوری دادهها در پژوهش حاضر پرسشنامه میباشد که به ترتیب شامل پرسشنامه دانش زیست محیطی هو، کوانگ و کیم (2013 )، مسئولیت پذیری اجتماعی زیست محیطی هو، کوانگ و کیم( 2013 )، کنترل رفتاری ادراک شده چو و هو ( 2001) و تمایل به خرید سبز هو، کوانک و کیم( 2013)، می باشد. نتایج نشان داد که متغیرهای دانش زیست محیطی و مسئولیتپذیری اجتماعی به صورت مستقیم و غیرمستقیم از طریق متغیر واسطهای کنترل رفتاری ادراک شده بر تمایل به خرید سبز اثر معنا دار دارند.
The present study was aimed at investigating the
effective environmental and psychological factors on
green purchasing willingness. The statistical
population of this study is consisted of employees of
Sarcheshmeh copper complex and the sample size
was obtained equal to 258 people using the Cochran
formula which were chosen using the simple random
sampling method. Data collection instrument is the
questionnaire including are the environmental
knowledge questionnaire of Hoo, Kwang and kim
(2013), environmental social responsibility
questionnaire of Hoo, Kwang and Kim (2013),
perceived behavioral control questionnaire of Choo
and Hoo (2001) and green purchasing questionnaire
of Hoo, Kwang and Kim (2013).
Results showed that the variables such as
environmental knowledge and social responsibility
have directly and indirectly a significant effect on
green purchasing willingness through the
intermediate variables such as perceived behavioral
control.