چکیده:
کیفیت و کمیت مشارکت زنان در رویدادهای سرنوشت ساز تاریخی، از جمله انقلاب ها یکسان نبوده و بنا بر شرایط و موقعیت اجتماعی- فرهنگی جامعه اشکال گوناگونی به خود گرفته است؛ ولی به نوبه خود مقوله جنسیت را به کانون تصمیم گیری ها و منازعات سیاسی وارد کرده است.
انقلاب اسلامی که مهم ترین رخداد موثر بر سرنوشت سیاسی و اجتماعی ملت ایران است نیز از این قاعده مستثنا نیست؛ چراکه فقط پس از گذشت 15 سال از اعطای حق رای به زنان در قالب برنامه اصلاحی انقلاب سفید، محمدرضا پهلوی که به شدت ناخرسندی و اعتراض علما را به بازتعریف نقش های زنانه توسط حکومت برانگیخته بود، مشارکت گسترده زنان آن هم با سیمایی متفاوت از الگوهای پذیرفته شده زن سنتی یا مدرن در مبارزات انقلابی تا آنجا توجه ناظران خارجی را برانگیخت که آن را انقلاب چادرها نامیدند.
با وجود این، چرایی و چگونگی این مشارکت، از جمله عرصه های مغفول مانده در میان علایق نظری و پژوهشی مطالعات انقلاب اسلامی به شمار می رود؛ ازاین رو، این مقاله برآن است تا با تمرکز بر متون رسمی تولیدشده توسط الیت سیاسی و مطبوعاتی ایران در گستره زمانی سال های 1342 تا 1357 و با استفاده از روش تحلیل گفتمان نشان دهد که جنسیت به عنوان یک برساخته گفتمانی چگونه در دو دهه پیش از انقلاب اسلامی در پرتو ظرفیت نظام زبانی و مناسبات قدرت و مقاومت مندرج در آن درون بستری از رخدادهای سیاسی و اجتماعی ساخته شده و مرزهای مالوف و تعیین کننده هویت های زنانه/ مردانه را درنوردید. بدین منظور بستری تاریخی را به تصویر خواهد کشید که درون آن مدلول زنانه/ مردانه به تدریج از جایگاه چندین هزارساله خود بیرون آمده و در پیوند با دال های کانونی گفتارهای رقیب حاضر در متن منازعه سیاسی شامل گفتار رسمی حکومت، روحانیت سنتی و نواندیشی دینی و انقلابی، معنا و ساختاری تازه یافته است.
The quality and quantity of women’s participation in decisive and historic events، such as the revolutions، has not been identical. It has taken different forms depending upon the social and cultural conditions and situations. At the same time، women’s participation has brought gender type into the political conflicts and decision-making process.
The Islamic Revolution، that is the most important event determining the political and social fate of the Iranian nation، is no exception to this rule. This is because only 15 years after granting women the right to vote in the context of the reformation plan of White Revolution، Mohammad Reza Pahlavi experie nced the ire and objection of the Ulema upon redefinition of the women’s roles by his government. Massive participation of the women in revolutionary developments with an image
quite different from the commonly accepted traditional or modern model of women in Iran attracted the attention of the foreign observers so that they termed it the
“revolution of chadors”. The whys and wherefores behind contribution of women in revolutionary
developments are among the less attended areas in the theoretical and research studies on history of the Islamic Revolution. Therefore، this paper intends to show how gender، as a discourse construction، has managed to emerge high within two decades before the victory of Islamic Revolution in the light of linguistic capacities، power concepts and implied resistance، amidst political and social incidents and the usual determining frontiers of man/woman identity factors. To do this based on a discourse analysis method، this paper has focused on official documents produced by political elite and Iranian press in between the years 1963-1978. To that end، we
will picture a historical platform in which the signified man/woman emerges gradually from thousands of years old status to find a new meaning and structure in connection with central signifiers of current rivals’ discourse amidst political clashes including official discourse of the government، traditional clericalism، religious and revolutionary intellectualism.