چکیده:
شیوع گسترده مواد مخدر در جامعه و به تبع آن معتاد شدن عده زیادی از افراد به ویژه جوانان و نوجوانان به صورت یکی از معضلات تقریبا غیرقابل حل در ایران تبدیل شده است. عوامل متعددی در سبب شناسی سوء مصرف و اعتیاد موثر هستند که در تعامل با یکدیگر به شروع مصرف و سپس اعتیاد منجر میشوند. پژوهش حاضر به بررسی تاثیر ابعاد آمیخته بازاریابی اجتماعی بر نیت نوجوانان در دوری از مصرف مواد مخدر پرداخته است. جامعه آماری این پژوهش نوجوانان پسر در مقطع دبیرستان در شهر اصفهان است که تعداد کل آنها 68035 نفر است. روش نمونهگیری از نوع تصادفی چندمرحلهای خوشهای است. با توجه به اینکه بخش یک استان اصفهان برای جمعآوری دادهها انتخاب گردید، در هر منطقه (از نظر موقعیت اجتماعی- فرهنگی متمایز) به صورت تصادفی 2 مدرسه انتخاب و پرسشنامه در اختیار مشاوران آن مدارس پسرانه قرار داده شد و تعدادی از دانشآموزان که رضایت در ورود به پژوهش دارند، انتخاب شدند. با توجه به اینکه جامعه مورد مطالعه محدود است، از این رو جدول مورگان برای تعیین حجم نمونه استفاده گردیده است. بر اساس جدول مورگان حجم نمونه برابر با 381 نفر تعیین شد. در کل تعداد 390 پرسشنامه با همکاری مشاوران مدارس توزیع گردید، به دلیل خارج شدن برخی از افراد یا ناقص بودن برخی پرسشنامهها در نهایت تعداد 336 پرسشنامه قابل قبول مبنای انجام پژوهش قرار گرفت. دادههای این پژوهش از طریق پرسشنامههای محقق ساخته جمعآوری گردید. که روایی آن به صورت محتوایی توسط اساتید و پایایی آن ضریب آلفا کرونباخ بالاتر از 75/0 مورد تایید واقع شد. دادهها توسط نرمافزار spss 18و Amos 20 تجزیه و تحلیل شدند. نتایج پژوهش حاکی از آن بود 5 مولفه آمیخته بازاریابی اجتماعی (پیشنهاد رفتار مطلوب، قابلیت دسترسی، هزینه، ارتباطات اجتماعی، سیاست) بر نیت نوجوانان در دوری از مصرف مواد مخدر تاثیر مثبت و معناداری دارد.
خلاصه ماشینی:
پس از آزمون فرضیات پژوهش نتایج اثرات نشان میدهد اثر آمیخته بازاریابی اجتماعی بر قصد پرهیز از مصرف مواد مخدر صنعتی 81/0 است که با میزان مقدار بحرانی 98/12 و سطح معناداری 000/0 این فرضیه قویا مورد تأیید واقع شد.
پس از آزمون فرضیات پژوهش نتایج اثرات نشان میدهد اثر آمیخته بازاریابی اجتماعی بر باورهای رفتاری پرهیز از مصرف مواد مخدر صنعتی 61/0 است که با میزان مقدار بحرانی 12/9 و سطح معناداری 000/0 این فرضیه قویا مورد تأیید واقع شد.
پس از آزمون فرضیات پژوهش نتایج اثرات نشان میدهد اثر آمیخته بازاریابی اجتماعی بر باورهای هنجاری پرهیز از مصرف مواد مخدر صنعتی 72/0 است که با میزان مقدار بحرانی 33/9 و سطح معناداری 000/0 این فرضیه قویا مورد تایید واقع شد.
پس از آزمون فرضیات پژوهش نتایج اثرات نشان میدهد اثر آمیخته بازاریابی اجتماعی بر باورهای کنترلی پرهیز از مصرف مواد مخدر صنعتی 59/0 است که با میزان مقدار بحرانی 97/8 و سطح معناداری 000/0 این فرضیه قویا مورد تایید واقع شد.