چکیده:
هدف این مقاله تفسیر مفاهیم «استعداد»، «تحصیل » و «اشتغال » مذکور در بندهای ٢-٢ و ٥-٤ سیاست های کلی «علم و فناوری » از حیث جنسیت و در اندیشه رهبر معظم انقلاب اسلامی است . جهت نیل به هدف مقاله با استفاده از روش تحلیل مضمون ، برپایه دیدگاه مقام معظم رهبری ، ابتدا تفاوت ها و شباهت های استعدادهای طبیعی و الگوی اشتغال زنان و مردان بیان شده و در گام بعدی رشته های تحصیلی متناسب با استعدادهای طبیعی و نیازهای شغلی آنان بررسی شده است . یافته ها حکایت از آن دارد که استعدادهای زنان و مردان در جنبه های انسانی و معنوی همسان و در حوزه های جسمی و عاطفی متفاوت است و متناسب با آن برخی مشاغل و رشته ها بین زنان و مردان یکسان و برخی دیگر بین آن ها متمایز است .
خلاصه ماشینی:
» (مقام معظم رهبری ، ١٣٩٢/٩/١٩) و با توجه به اینکه مسائل زن و خانواده جزء مسائل اولویت یک کشور است (مقام معظم رهبری ، ١٣٩٠/١٠/١٤) تا آنجا که اصل دهم قانون اساسی بیان می دارد:«خانواده واحد بنیادی جامعه اسلامی است و همه قوانین و مقررات و برنامه ریزی های مربوط باید در جهت آسان کردن تشکیل خانواده ، پاسداری از قداست آن و استواری روابط خانوادگی بر پایه حقوق و اخلاق اسلامی باشد»؛ در همین امتداد برش جنسیتی سیاست های کلی علم و فناوری )٢٠٠٩ ,Mazur and Pollack) و بررسی آن ها از منظر زن و خانواده ، در حقیقت پیوست فرهنگی این سیاست هاست که برای تدوین سیاست های اجرایی ضروری است .
بدین منظور پژوهش حاضر در صدد است تا مفاهیم «استعداد»، «اشتغال » و «تحصیل » ذکر شده در سیاست های کلی علم و فناوری یعنی بندهای :٢-٢: «اصلاح نظام پذیرش دانشجو و توجه ویژه به استعداد دانشجویان در انتخاب رشته تحصیلی » و ٥-٤: «تنظیم رابطه متقابل تحصیل با اشتغال »؛ را از حیث جنسیت و از منظر گفتمان اسلام ناب و با تأکید بر نظرات مقام معظم رهبری تفسیر کند.