چکیده:
یکی از انواع گردشگری که در دهه های اخیر موردتوجه گردشگران و برنامه ریزان قرارگرفته ، «گردشگری جنگ » است . جنگ تحمیلی رژیم بعث عراق علیه جمهوری اسلامی ایران ، ازجمله جنگ هایی است که در تاریخ ، حماسه ها و رشادت های آن ثبت شده است و برای گردشگران جذابیت های خاص خود را دارد، لذا بر این اساس در پژوهش حاضر به سنجش گرایش گردشگران (انتخاب نوع گردشگری )، میزان علاقه برای بازگشت مجدد گردشگران و مقایسه مناطق موردمطالعه ازنظر یادمان های جنگی پرداخته شد. این پژوهش ازنظر روش توصیفی - تحلیلی بوده و برای گردآوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده و در تحلیل داده ها از آزمون های تک متغیره و رگرسیون بهره گرفته شد. یافته های پژوهش بیانگر وجود رابطه مثبت و معنی دار بین رضایتمندی گردشگران و بازگشت مجدد آن ها به منطقه ، ورود گردشگران به منطقه باهدف صرفا معنوی مرتبط با عوامل گردشگری جنگ و تفاوت در اثرات گردشگری جنگ در استان های مختلف بوده است . درنهایت راهکارهایی در جهت بهبود و گسترش این نوع گردشگری و افزایش گردشگران ورودی به مناطق موردمطالعه ارائه شده است
خلاصه ماشینی:
گردشگری دفاع مقدس و بررسی گرایش گردشگران ورودی به مناطق جنگی (مورد مطالعاتی : خوزستان ، ایلام ، کردستان ، آذربایجان غربی ، کرمانشاه ) نویسندگان : احمد تقدیسی ١، تقی کریمیان ٢، مهدی حاجیلو٣، مجید رحمانی سریاست ٤ تاریخ دریافت : ٩٤/٧/٢١ تاریخ پذیرش نهایی : ٩٤/١٠/٥ فصلنامه مطالعات راهبردی بسیج ، سال هجدهم ، شماره ٦٨، پاییز ١٣٩٤ چکیده یکی از انواع گردشگری که در دهه های اخیر موردتوجه گردشگران و برنامه ریزان قرارگرفته ، «گردشگری جنگ » است .
بر این اساس سؤالات زیر مطرح می شوند: • آیادرمیان انواع مختلف گردشگری ،گردشگران بیش ترباگرایش به گردشگری جنگ به منطقه موردمطالعه وارد می شوند؟ • آیا رضایتمندی گردشگران در بازگشت مجددشان به منطقه و تبلیغات آن ها برای افزایش تعداد گردشگران سراچه های گردشگری جنگ تأثیرگذار است ؟ • آیا اثرات گسترش گردشگری جنگ در یادمان های جنگی مناطق موردمطالعه تفاوتی باهم دارند؟ ٢- مبانی نظری پژوهش ٢-١- گردشگری جنگ امروزه ثابت شده که گردشگری واقعا پدیده ای چندوجهی و بسیار پیچیده است ),Gunn p١٢١ ,٢٠٠٢( که دارای ابعادی است که یکی از آن ها گردشگری جنگ است ، عظیمت گردشگر باهدف بازدید از جاذبه های مناطق جنگی ، باهدف کسب تجربه جدید، ثبت وقایع و برآوردن نیازهای فرهنگی - اجتماعی و معنوی خود ),٢٠٠٣ ,Strang, et.