چکیده:
هدف: این مقاله با رویکردی سیبرنتیکی، روند تکاملی دانش در انواع سیبرنتیک را با توجه به نقش مشاهدهگر مورد بررسی قرار میدهد و با مطرح کردن مبانی فلسفی چهارگانه سیبرنتیک سعی دارد اهمیت این رویکرد را در علم اطلاعات و دانش شناسی آشکار کند.
روش: بررسی و تحلیل متون منتشر شده
یافتهها: مشاهدهگر در هر مرتبه از سیبرنتیک نقش متفاوتی ایفا میکند. دانش در سیبرنتیک اول تصویری از واقعیت مشاهده شده و بدون حضور مشاهدهگر در سامانه، در سیبرنتیک دوم سازهای فردی با حضور مشاهدهگر و در سیبرنتیک سوم سازهای اجتماعی برگرفته از عملکرد مشاهدهگران و در جهت اهداف انسانی است که در سیبرنتیک چهارم با استفاده از دیالکتیک جهانی و گسترش ارتباطات علمی تکامل مییابد. هر چهار رویکرد سیبرنتیکی در علم اطلاعات و دانش شناسی حائز اهمیت میباشند و اوج این اهمیت را میتوان در ارتباطات علمی و سیبرنتیک چهارم دید. علم اطلاعات و دانش شناسی به دلیل دارا بودن ماهیتی بینرشتهای زیربنای توسعه جوامع است لذا ضروری است به مطالعات علم و فناوری از دیدگاه تکامل دانش در علم سیبرنتیک نگریسته شود.
Purpose: Regarding the role of the observer in cybernetics، this paper aims to investigate the evolution of knowledge. It states the philosophical foundations of four types of cybernetics in order to reveal the necessity of these approaches in knowledge and information science.
Methodology: Review and analysis of published resources
Findings: The observer performs different roles in various orders of cybernetics. In the first order cybernetics، knowledge is a picture of observed facts without the inclusion of the observer in a system. There is an observer’s construct with the inclusion of him/her in the second order cybernetics and there is a social construct based on the actors in the third order. As the fourth order cybernetics applies Universal Dialectic Systems Theory and scholarly communications، it seems that knowledge could consequently evolve through. A quadruple cybernetic approach is paramount in the field of knowledge and information science. Moreover، the peak of this importance could be noticed in scholarly communications and in the fourth order cybernetics. As an interdisciplinary field of study، knowledge and information science is the infrastructure of the societies’ development. Thus، it is necessary to be viewed from cybernetic knowledge evolution standpoint.