چکیده:
صنعت آبزی پروری به عنوان یک فعالیت کشاورزی بسیار مهم در شرایط کنونی تحت تاثیر مفهوم پایداری قرار دارد که میتواند با کمترین آسیب به محیطزیست، متضمن امنیت و سلامت غذایی جامعه روستایی باشد. از آنجایی که استان گیلان از قطبهای مهم آبزی پروری کشور است بنابراین محتوای مناسب برای ترویج آبزی پروری پایدار یکی از اقدامات اساسی در راستای حفظ محیطزیست و توسعه پایدار در این استان است. در نتیجه پژوهش حاضر با هدف بررسی محتوای آموزشی مورد نیاز جهت ترویج آبزی پروری پایدار در استان گیلان با استفاده از روش دلفی به انجام رسید. تیم متخصص دلفی متشکل از 6 نفر محقق، 12 نفر کارشناس و 32 نفر از آبزیپروران معروف استان بودند که به پرسشنامه ها در سه مرحله پاسخ دادند.برای انتخاب نمونه ها، در بین روشهای مختلف نمونه گیری هدفمند از نمونه گیری موارد شناخته شده یا معروف استفاده شد. متخصصان موضوعات مختلفی را در قالب محتوای آموزشی مورد نیاز جهت دستیابی به آبزی پروری پایدار مطرح کرده اند اما تاکید بیشتر آنها بر موارد کاربردی تر همچون آشنایی با ابزارهای جدید برای کاهش اثرات سوء محیط زیستی، مفهوم جامع از آبزی پروری پایدار و استراتژیهای اجرای آن، آشنایی با سیستمهای جدید کشت و کنترل و اهمیت پساب فعالیتهای آبزی پروری و آشنایی با انواع فیلترها و روشهای کنترل پساب است. به مسئولان و کارشناسان شیلات استان توصیه میشود که در تهیه و تدوین برنامه های آموزشی مربوط به آبزی پروری، محتوای اشاره شده توسط متخصصان را مد نظر قرار دهند تا بتوانند آموزشی متناسب با نیازها و نظرات واقعی آبزی پروران، کارشناسان و محققان آبزی پروری استان داشته باشند.
The aquaculture industry, as a very important agricultural
activity in the current situation is influenced by the
concept of sustainability that can ensure food security and
health of rural society with minimal harm to the
environment Ensure. Because Gilan province is an
important pole of aquaculture in country, so suitable
content for extension of sustainable aquaculture is one of
the basic measures to protect the environment and
sustainable development in this province. So this research
was aimed to study required educational content for
extension of sustainable aquaculture in Gilan province by
using the Delphi technic. Delphi expert team consisted of
6 scientists, 12 engineers and 32 famous aquaculturists
that responded to the questionnaire in three rounds. To
select samples, among different ways purposive sampling
was used of Reputational Case Sampling. Experts have
said various topics in the form of required educational
content to achieve sustainable aquaculture but their more
emphasis is more on practical items such as introduction
of new tools to reduce environmental impacts,
comprehensive concept of sustainable aquaculture and
strategies for its implementation, introduction of new
farming systems and control, and the importance of
aquaculture activities, waste, introduction of filters,
variety and waste control methods. The province fisheries
officials and experts are recommended to consider the
referenced content while praparing and codifying the
educational programs related to aquaculture by experts,
so that they can be able to have appropriate training
according to the real needs and opinions of aquacultures,
experts and province aquaculture scientists.