چکیده:
هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه ابعاد زیباشناختی و کیفیت خدمات با وفاداری مشتریان استخرهای دولتی و خصوصی استان مازندران بود. روش پژوهش توصیفی و از نوع پژوهشهای همبستگی که به صورت میدانی انجام شده است. 380 نفر از مشتریان استخرهای دولتی و خصوصی به عنوان نمونه آماری به روش نمونهگیری تصادفی ساده تعیین گردید. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامه زیباشناسی سلیمانی با مقیاس پنج ارزشی لیکرت بود، پرسشنامه کیفیت خدمات لیو و پرسشنامه وفاداری لیم مورد استفاده قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل آماری دادهها از ضریب همبستگی پیرسون و آنتروپی به وسیله نرم افزار آماری اس. پی اس. اس نسخه 20 استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد بین زیباشناختی و زیر مجموعههای آن، کیفیتخدمات و زیرمجموعههای آن با وفاداری در جامعه تحت بررسی رابطه معنادار وجود دارد. بین سن آزمودنیها با وفاداری در جامعه تحت بررسی رابطه معنادار وجود ندارد. بین میزان وفاداری مشتریان زن و مرد در جامعه تحت بررسی اختلاف معناداری وجود دارد. بین میزان وفاداری مشتریان بر حسب میزان تحصیلات در جامعه تحت بررسی اختلاف معناداری وجود ندارد. بین ابعاد مختلف زیباشناختی در استخرهای سرپوشیده تفاوت معنیداری وجود ندارد. بین ابعاد مختلف کیفیت خدمات در استخرهای سرپوشیده تفاوت معناداری وجود ندارد. همچنین با توجه به وزن ابعاد مورد بررسی، کیفیت خدمات در وفاداری مشتریان به استخرهای ورزشی در مقایسه با ابعاد زیباشناختی در اولویت قرار ندارد.
خلاصه ماشینی:
"Chang Macintosh & Doherty کوزه چیان و همکاران (1388) در پژوهش خود تحت عنوان مقایسه رضایتمندی مشتریان باشگاههای بدنسازی خصوصی و دولتی مردان شهر تهران دریافتند که تفاوت معنیداری در رضایت کلی مشتریان باشگاههای بدنسازی خصوصی و دولتی وجود دارد.
نتایج پژوهش نشان داده است که با توجه به مؤثربودن ابعاد زیبایی شناختی در جذب افراد به استخر ورزشی و تأثیر بهسزای کیفیت خدمات در حفظ مشتریان، استخرهای دولتی و خصوصی نتوانستهاند انتظارات افراد را برآورده سازند و به جز نمونههای معدودی، اکثر استخرهای ورزشی در استان در ساخت و تجهیز به فاکتورهای زیباییشناختی و همچنین کیفیت خدمات ارائه شده توجه نمیکنند.
در کنار ارائه خدمات با کیفیت به مشتریان، احترام به مشتری و نظرخواهی از آنها در خصوص خدمات ارائه شده، به صورت علمی (وزن دهی) بررسی گردد تا سبب بازگشت مشتریان و ایجاد وفاداری در آنها میگردد که این عوامل باید حداقل به صورت ماهانه کیفیت سنجی شده و اگر مشتریان نیاز به ارائه خدمات بهتر و جدیدتری هستند، با توجه به امکانات موجود و فضای در دسترس نظرات آنها تأمین شود تا وفاداری آنها حفظ و ارتقاء یابد و خود مشتریان به عنوان تبلیغ کننده استخرها و جذب کننده مشتریان جدید به صورت ناخودآگاه عمل کنند.
Bachelor of Physical Education, Teacher Babol Education Office Received Date: 2013/10/18 Accepted Date: 2014/05/11 Abstract The purpose of this study was to relationship between service quality and aesthetic dimensions with customer's loyalty to public and private pools in mazandaran province.
Also the weight of dimensions is not a priority quality services to customer loyalty in sports pools with aesthetic aspects."