چکیده:
هدف از پژوهش حاضر، بررسی توازن الگوهای فرهنگ سازمانی فدراسیونهای ورزشی ایران بود. روش پژوهش توصیفی و از نوع مطالعات پیمایشی است. از روش نمونهگیری هدفمند استفاده شد و 253 نفر از کارشناسان فدراسیون ورزشی به پرسشنامه پاسخ دادند. روایی پرسشنامه به وسیله خبرگان بررسی و پایایی از طریق آلفای کرونباخ تایید شد. نتایج نشان داد بر مبنای میانگین نیمرخهای فرهنگی میتوان استنتاج کرد که فرهنگ موجود در فدراسیونهای ورزشی، عمدتا به سمت فرهنگهای سلسلهمراتبی و طایفهای تمایل بیشتری دارد و این جهتگیری در سایر نیمرخهای فرهنگی کمرنگتر بود. بهطورکلی، نتیجهگیری میشود که بهمنظور ایجاد یک فرهنگ قوی در فدراسیونهای ورزشی میتوان با حفظ فرهنگهای سلسلهمراتبی و طایفهای، سایر فرهنگهای موجود از قبیل موقتی و بازار را به موازات آنها تقویت کرد
خلاصه ماشینی:
"ازسویدیگر، فدراسیونهای ورزشی وظیفۀ Organizational Culture Hofstede & Schein Organizational Effectiveness Peters & Waterman Deal & Kenedy Kotter & Heskett Lundberg سنگین نمایندگی، ترویج و مدیریت ورزش مربوط به خود را در سطح ملی برعهده دارند.
شایان Cameron & Quinn Competing Values Framework Shilbury & Moore Choi Cameron & Sprietzer ذکر است که مدل چارچوب ارزشهای رقابتی از موفقترین رویکردهای مورداستفاده برای ارزشآفرینی بوده و مهمترین مزیت آن، توانایی در ایجاد یک ذهنیت و زبان مشترک بین افراد در سطوح مختلف سازمانی میباشد.
Schroeder Means Ends Cultural Values علاوهبراین، فرهنگ طایفهای 1 به درون سازمان تمرکز داشته و مربوط به منابع انسانی است و این ارزش فرهنگی، در ارتباط با وفاداری کارکنان، تعهد و انسجام گروهی میباشد.
با توجه به این که اکثر پژوهشهای انجامشده در حوزۀ فرهنگ سازمانی در محیطهای صنعتی انجام گرفته و مطالعات چندانی در زمینۀ مذکور در سازمانهای ورزشی کشور صورت نگرفته است که بیانگر توجه اندک به این موضوع باشد؛ ازاینرو، فقدان ابزار معتبر و نبود الگویی مناسب بهمنظور توسعه و شناخت نقاط قوت و ضعفهای فرهنگ سازمانی و نیز عدم شناخت ارزشهای فرهنگی حاکم بر فدراسیونهای ورزشی، بهعنوان مشکلاتی اساسی مطرح میباشند.
نیمرخ فرهنگی بازار ارزشهای بهرهوری، عملکرد و تحقق اهداف را شامل شده و در این نوع فرهنگی، حفظ مزیت رقابتی و برتری در بازار رقابت فدراسیونهای ورزشی از اهمیت زیادی برخوردار میباشد.
بهطورکلی، نتایج این پژوهش در ده فدراسیون تیمی و انفرادی نشان داد که توانایی این فدراسیونها در ارتقای عملکرد و اثربخشی خود تا حد بسیار زیادی به توازن و تعادل در ارزشهای رقابتی فرهنگ سازمانی آنها بستگی دارد."