چکیده:
ارتباط یکی از مهمترین جنبههای زندگی اجتماعی است. لذا پژوهش حاضر به بررسی رابطه بین انگیزههای ارتباط بینفردی (لذت، عاطفه، شمول، گریز، آرمیدگی و کنترل) با رضایت از ارتباط با پدر در دانشجویان دختر دانشگاه شهید چمران اهواز پرداخته است. نمونه شامل 195 دانشجوی دختر دانشگاه شهید چمران اهواز است که به صورت در دسترس انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش مقیاس رضایت از ارتباط (Com-Sat) و مقیاس انگیزههای ارتباط بینفردی ((ICM است. برای تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده شد. نتایج بهدست آمده نشان میدهد بین انگیزههای لذت، عاطفه، شمول و آرمیدگی با رضایت از ارتباط، رابطه مثبت وجود دارد. هم چنین نتایج رگرسیون چندمتغیری به روش مرحلهای نشان میدهد که انگیزههای لذت، آرمیدگی، گریز و شمول بهترین پیشبینیکننده برای رضایت از ارتباط است. بر این اساس میتوان نتیجه گرفت که انگیزههای ارتباط بین فردی پیشبینی کننده های معنی داری برای رضایت از رابطه هستند.
خلاصه ماشینی:
"لذا پژوهش حاضر به بررسی رابطه بین انگیزههای ارتباط بینفردی (لذت، عاطفه، شمول، گریز، آرمیدگی و کنترل) با رضایت از ارتباط با پدر در دانشجویان دختر دانشگاه شهید چمران اهواز پرداخته است.
به علاوه محققان متوجه شدهاند که غالبا رضایت از ارتباط در افراد به این ترتیب معین میشود که آیا انگیزههای بینفردیشان برای برقراری ارتباط با یک شریک بینفردی مشخص برآورده میشود یا خیر (بتی و دوبوس<FootNote No="142" Text="- Beatty, &amp;amp; Dobos"/>، 1992؛ مارتین و اندرسن<FootNote No="143" Text="- Martin, &amp;amp; Anderson"/>، 1995؛ پانی آنت-کارتر<FootNote No="144" Text="- Punyanunt-Carter"/>، 2005).
رابین و همکارانش (1988)، 504 نفر را مورد بررسی قرار دادند آنها متوجه شدند که افرادی که در ابتدا برای لذت، شمول، عاطفه و آرمیدگی ارتباط برقرار میکنند میزان رضایت کلیشان از ارتباط بیشتر است.
برای بررسی روایی همزمان این پرسشنامه از پرسشنامه تطبیق شده رضایت از رابطه<FootNote No="167" Text="- Relational Satisfaction Scale"/> (نورتون<FootNote No="168" Text="- Norton"/>، 1983) استفاده شد که ضریب همبستگی بین این دو پرسشنامه 54/0 به دست آمد که در سطح 001/0P&lt; معنیدار بود.
با توجه به نقش انگیزهها در رضایت از ارتباط و نقش نسبتا ضعیف رابطه بین پدر و دختر در بسیاری از خردهفرهنگهای جامعه ما به نظر میرسد آموزش دختران برای بررسی انگیزههای ارتباطی خود و همچنین کمک به آنها برای برقراری ارتباط براساس انگیزههایی مانند لذت، آرمیدگی، شمول و عاطفه و با دوری کردن از انگیزه گریز میتوان به بهبود رابطه بین دختران و پدران کمک کرد.
Interpersonal communication motives, satisfaction and psychological well-being in father- young adult daughter relationship."