چکیده:
شناخت بررسی جایگاه خانواده و نقش ویژگی های شخصیتی والدین (مادر) در رابطه با پیش بینی میزان احساس تنهایی و اضطراب پنهان دختران سال سوم دبیرستان مناطق ١ و ٧ است . جامعه آماری کلیه دانش آموزان دختر سال سوم دبیرستان (و مادرانشان ) که در سال تحصیلی ٩٣-١٣٩٢ در شهر تهران در مناطق ١ و ٧ مشغول به تحصیل بوده اند، شامل می شود. تعداد ٢٠٠ دانش آموز دختر دبیرستانی و ٢٠٠ مادر با میانگین سنی ٢±٣٥، پرسشنامه ٤٠ سوالی اضطراب کتل (روایی ٠/٧٢%) و پرسشنامه استاندارد UCLA احساس تنهایی (روایی ٨٧%) و پرسشنامه ٦٠ سوالی نئو (روایی ٠/٦٢%) را برای ابزار اندازه گیری و جمعآوری داده ها تکمیل کردند. جهت تجزیه و تحلیل یافته های تحقیق از روش های آمار توصیفی در دسته بندی و خلاصه کردن داده ها و آزمون ضریب همبستگی پیرسن و رگرسیون چند متغیره برای تفسیر نتایج استفادهشده است . یافته های تحقیق نشان می دهد، هرچه شخصیت مادران به سمت برون گرایی، موافق بودن و باوجدان بودن پیش رود میزان اضطراب در دختران سال سوم کاهش می یابد. همچنین نتایج در مورد اضطراب پنهان نیز مشابه با اضطراب کل در میان دختران نوجوان بود که نشان دهنده ارتباط قوی بین ویژگی های شخصیتی مادر به عنوان یک والد تاثیرگذار بر رفتارهای اضطرابی دختران نوجوان است . این مسئله نشان دهنده نقش بسیار مهم صفات شخصیتی والدین (مادر) است که یکی از پیش بینی کنندههای مهم در رابطه با مسائل ١ ـ کارشناس ارشد روانشناسی شخصیت ، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران Fonix_988@yahoo.com ٢ ـ دکترای تحقیق و ارزشیابی ، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران a.kiamanesh@srbiau.ac.ir٣ ـ استادیار دانشکدة روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی Borjali@atu.ac.ir دوران نوجوانی است ؛ و هرچه شخصیت مادران به سمت روان آزردگی پیش رود احساس تنهایی در دختران سال سوم افزایش می یابد و رابطه بین دو متغیر برون گرایی و احساس تنهایی، موافق بودن و احساس تنهایی و باوجدان بودن و احساس تنهایی نشان می دهد، بین این متغیرها بااحساس تنهایی رابطه منفی و معکوسی برقرار است ؛ بنابراین ، هرچه شخصیت مادران به سمت برون گرایی، موافق بودن و باوجدان بودن پیش رود احساس تنهایی در دختران سال سوم کاهش می یابد.
خلاصه ماشینی:
"در تبیین نتایج این تحقیق با نتایج تحقیقات (لانگ ١ و همکاران، ٢٠٠٢) (والدین و فرزندانی که شخصیت مضطرب دارند، احتمالا بیشتر احساس تنهایی میکنند و در 1 - Long & et al صورتی احساس تنهایی آنها کاهش مییابد که شخصیت برونگرا داشته باشند) و (هیمن و مارگالیت ١، ١٩٩٨) (دانش آموزان عقب مانده ذهنی خفیف که ممکن است ارتباط خوبی با همسالان و حتی در محیط خانواده با والدین و خواهر و برادر خود نداشته باشند، حس انزوا و تنهایی بیشتری را نسبت به افراد عادی همان گروه نشان دادند چرا که ویژگی های فرزند پروری و تبعیضات مختلف عاطفی و هیجانی نشأت گرفته از والدین در این مورد میتواند اهمیت داشته باشد) و همچنین ، (مور و شولتز، ١٩٨٣؛ به نقل از گوکهان ، ٢٠١٠) (بعضی از ویژگی های شخصیتی بااحساس تنهایی نوجوانان رابطه دارد که احساس تنهایی با افسردگی و کم رویی و اضطراب رابطه مثبت دارد)، هم خوانی داشت .
با توجه به نتایج کلی به دست آمده در این پژوهش میتوان این گونه نتیجه گیری نمود که در ارتباط بین ویژگی های شخصیتی مادران بااحساس تنهایی و میزان اضطراب پنهان دانش آموزان دختر پایه سوم دبیرستان شهر تهران، چنین استنباط میشود که رابطه بین والدین (مادر) با کودک و نوجوان در بسیاری از مراحل زندگی او حائز اهمیت است ."