چکیده:
هدف این پژوهش تعیین میزان تاثیر آموزش گروهی مدیریت خشم با رویکرد شناختی ـ رفتاری بر عزت نفس دانش آموزان مدارس راهنمایی دخترانه یک شهرک نظامی است . "آموزش گروهی مدیریت خشم با رویکرد شناختی ـ رفتاری بر افزایش عزت نفس دانش آموزان موثر است ." فرضیه تحقیق بوده ا ست . روش پژوهش : روش تحقیق شبه آزمایشی از نوع پیش آزمون ـ پس آزمون با دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل است . جامعه آماری تحقیق را تمام دانش آموزان مدارس راهنمایی دخترانه یک شهرک نظامی در تهران تشکیل میدهند. روش نمونه گیری تصادفی ساده، و افراد نمونه که ٤٥ نفر بودند با روش جایگزینی تصادفی در سه گروه ١٥ نفره (دو گروه آزمایش و یک گروه گواه ) قرار گرفتند. ابزار مورد استفاده برای اندازه گیری میزان عزت نفس آزمودنیها، آزمون عزت نفس کوپر اسمیت است . بر اساس اطلاعات پس آزمون عزتنفس و مقایسه آنها با پیش آزمون با بهره گیری از تحلیل واریانس ، ٥٢% تغییر پس از اعمال مداخله در گروه آزمایش مشاهده شد که نشاندهنده افزایش عزتنفس کلی آزمودنیها پس از آموزش گروهی مدیریت و کنترل خشم بوده است .
خلاصه ماشینی:
فتحی آشتیانی (١٣٧٧) در پایاننامه کارشناسی ارشد خود با عنوان «بررسی ویژگیهای نوجوانان و رابطه آن با موفقیت تحصیلی » در مورد یک نمونه ١٣١٤ نفری از میان فراگیران مقطع متوسطه مراکز آموزشی شهر تهران به این نتیجه دست یافت که خودپنداره با عزت نفس در ارتباط است و این دو عامل بر افزایش سطح موفقیت تحصیلی تأثیر مثبتی دارد.
با استناد 1 - Jones & Parish به این یافته های پژوهشی و ضرورتهایی که بیان شد، این پژوهش بر آن است تا تأثیر آموزش گروهی مدیریت خشم با رویکرد شناختی ـ رفتاری را بر عزت نفس نوجوانان دانش آموز مدارس راهنمایی دخترانه یک شهرک نظامی در تهران مورد بررسی قرار دهد.
هدف پژوهش هدف این تحقیق ، "تعیین میزان تأثیر آموزش گروهی مدیریت خشم با رویکرد شناختی ـ رفتاری بر عزت نفس نوجوانان دانش آموز مدارس راهنمایی دخترانه یک شهرک نظامی در تهران " است .
فرضیه پژوهش : "آموزش گروهی مدیریت خشم با رویکرد شناختی ـ رفتاری بر افزایش عزت نفس نوجوانان دانش آموز مدارس راهنمایی دخترانه یک شهرک نظامی در تهران مؤثر است .
بنابراین فرضیه پژوهش یعنی "آموزش گروهی مدیریت خشم با رویکرد شناختی ـرفتاری بر افزایش عزت نفس نوجوانان دانش آموزان دختر مدارس راهنمایی یک شهرک نظامی در تهران مؤثر است " تأیید شد.