چکیده:
پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثر بخشی شناخت درمانی مبتنی بر حضور ذهن و درمان فعال سازی رفتاری برای افسردگی در میزان افسردگی و کیفیت زندگی دانشجویان افسرد.ه ببدویدن منظور به شیوه غربال گری تعداد ٣٦٤ نفر از مجموع دانشجویان دانشگاه آزاد ملایر انتخاب شد و از بین آنها دانشجویانی که حداقل ٠نمرره ا در آزمون افسردگی بک بدست آوردند انتخاب و در نهایت براساس مصاحبه بالینی ساختار یافته بMراDS به صورت تصادفی و با رعایت اصل معادل سازی به ٢ گروه شناخت درمانی مبتنی بر حضور ذهن ول عاسازی رفتاری برای افسردگی تقسیم شدند و به مد٨ت جلسه تحت مداخلات درمانی قرار گرفت.ندداده های مورد نیاز توسط مقیاس افسردگی بنس-خه شماره ٢- و فرم کوتاه پرسشنامه کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی گردآوری ش. دطنردح پژوهش و روش تحلیل داده های پژوهش طرح تحلیل واریانس مختلط بین -درون گروهی(آمیخته ) بود. نتایج نشان داد که هر دو مداخله شناخت درمانی مبتنی بر حضور ذهن و فعال سازی رفتاری برای افسردگی توانستند میانگین نمرات افسردگی و کیفیت زندگی آزمودنی ها را بهبو.دددرهند واقع اثر اصلی زمان به لحاظ آماری معنادار ب(و٥د% < p). یعنی بین میانگین نمرات افسردگی و کیفیت زندگی در طی مراحل اندازه گیری تفاوت معنی داری ملاحظه شامدا اثر تعامل و همینطور اثر اصلی بین گروهی از نظر آماری معنادار نبودند (٥% < p). به عبارتی بین دو گروه در اثربخشی بر افسردگی و کیفیت زندگی تفاوت دماعرنیی وجود نداشت .
خلاصه ماشینی:
اثر بخشی MBCT و BATD در افزایش کیفیت 31 Bodily pain 32 Social anxiety 33 Quality of life 34 Negative interaction 35 Cognitive performance زندگی و کاهش افسردگی در پژوهشهای راس و رابینز (٢٠٠٤)، کارلسون و همکاران (٢٠٠٥)، یاتام و همکاران (٢٠٠٤)، دیمیدجان و همکاران (٢٠٠٦)، دابسون و همکاران (٢٠٠٨) مورد تایید قرار گرفته است .
بنابراین میانگین و انحراف استان دارد نمرات آزمودنی ها در مقیاس کیفیت زندگی برای دو گروه و چهار مرحله اندازه گیری در جدول شماره ٥ ارائه شده اند: جدول شماره ٥: میانگین و انحراف استاندارد نمرات کیفیت زندگی در گروه در زمانهای مختلف (رجوع شود به تصویر صفحه) همانطوریکه نتایج جدول شماره ٥ نشان می دهند نمرات مقیاس کیفیت زندگی آزمودنی ها در دو گروه و چهار مرحله اندازه گیری از مرحله اول به بعد افزایش قابل ملاحظه ای داشته است بنابراین روشهای مداخله ای MBCT و BATD در افزایش این دو متغیر اثرگذار بوده اند.
جهت نمایش بهتر نمرات آزمودنی ها در مقیاس کیفیت زندگی در دو گروه و طی چهار مرحله اندازه گیری از نمودار شماره ٢ استفاده می شود: (رجوع شود به تصویر صفحه) بحث پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی مداخله شناخت درمانی مبنی بر حضور ذهن (MBCT) و درمان گروهی فعال سازی رفتاری برای افسردگی (BATD) در میزان افسردگی و کیفیت زندگی دانشجویانی انجام شد که حداقل نمرات افسردگی متوسط را در آزمون BDI-II بدست آورده بودند.
نکته نهایی این است که هردو مداخله MBCT و BATD به عنوان روان درمانی های جدید موج سومی بر این نکته تاکید دارند که افسردگی ناشی از اجتناب تجربه ای است ، بنابراین جهت حل آن می توان این ویژگی مهم افراد افسرده را مورد هدف قرار داد.