چکیده:
جنگ ، به سبب هیجانات و حوادث پیش بینیناپذیر، ذاتا پدیده ای پرشور و بحث برانگیز است . جاذبـه - هایی که در بیان ابعاد معنوی و رویدادهای ماورائی جنگ وجود دارد، پـای بسـیاری از نویسـندگان را به این عرصه گشوده است . با این حال ، پیوند مساله جنگ با مبانی اعتقادی مـردم ایـران ، ورود بـه ایـن ساحت را اندکی دشوار نموده و بهره گیری از شیوه های روایی ویژه ای را ضروری مـینمایـد. در میـان سبک های ادبی، رئالیسم جادویی به سبب درهم آمیزی خیـال و واقعیـت ، مـیتوانـد بـه عنـوان راهکـار مناسبی برای خروج از این مسئله مطرح گردد. در این مقاله برآنیم تا ضمن بیان اجمالی ویژگیهای آثار رئالیسم جادویی، با تحلیـل و بررسـی دو داستان کوتاه ماه زده و عود عاس سبز، ردپای این مکتب را در آثار داستانی دفاع مقدس دنبال کنیم تـا روشن گردد که این شیوه تا چه اندازه میتواند در خلق آثاری از این دست کارآمد باشد. ضرورت این مسئله ناشی از آن است که عدم بهره گیری از شگردهای مختلف داستان نویسی، مـی- تواند آثار حوزة دفاع مقدس را به ورطه تکرار کشانده و آنها را از رقابت با جریان های موازی ادبیـات داستانی باز دارد.
خلاصه ماشینی:
نشریۀ ادبیات پایداری دانشکدة ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید باهنر کرمان سال هشتم ، شمارة چهاردهم ، بهار و تابستان ١٣٩٥ رد پای رئالیسم جادویی در دو داستان کوتاه دفاع مقدس «ماه زده » و «عود عاس سبز» نوشتۀ مجید قیصری(علمی- پژوهشی ) سمیه شیخ زاده ١، دکتر غلامحسین شریفی ولدانی ٢، دکتر سید مرتضی هاشمی باباحیدری ٣، دکتر محمود براتی 4 خوانساری چکیده جنگ ، به سبب هیجانات و حوادث پیش بینیناپذیر، ذاتا پدیده ای پرشور و بحث برانگیز است .
(سبزیان مرادآبادی و کزازی، ١٣٨٨: ٣١١) رئالیسم جادویی با گذر از مرزهای واقعیت ، ابعادی از دنیای فراواقعی را به تسخیر در مـی- آورد؛ در میان واقعیت و رویا شناور میشود و این مسیر را به تناوب طی میکند؛ بـا ایـن حـال ، دنیای غیرواقعی هرگز فرصت سیطره بر واقعیت را به دست نمیآورد؛ به بیـان دیگـر، نویسـنده در ترکیب داستان خود از رنگ های ملایمی برای طراحی حوادث خیالی بهره میگیرد تا زمینۀ واقعی داستان ، پیوسته به شکل پررنگ تری در برابر دیدگان مخاطب خودنمایی کند.
اگرچه رئالیسم جادویی در همه جای دنیا طرفدارانی دارد، امـا از آنجـا کـه ایـن آثـار دورة تکوین و رشد خود را در کشورهای آمریکای لاتین سپری کرد و مشهورترین داستان های ایـن شیوه مانند صد سـال تنهـایی نوشـتۀ گابریـل گارسـیا مـارکز (Gabriel Garcia Marquez) (٢٠١٤- ١٩٢٨) به این منطقه از جهان تعلق دارد، طبیعـی اسـت کـه رئالیسـم جـادویی بیشـتر بـا فرهنگ و آداب و رسوم این سرزمین ها گره خورده باشد.