چکیده:
الگوی ایرانی - اسلامی پیشرفت موضوعی است کـه در وضـعیت امـروز جـزء برنامه فکری اندیشمندان ایرانی قرار گرفته اسـت .الگـوی بـومی پیشـرفت هـر جامعه ای لاجرم باید بر گرفته از میراث فکری و اندیشه ای آن جامعه باشد. فارابی یکی از اندیشمندان اسلامی اسـت کـه بـا طـرح مدینـه فاضـله ، نـوعی آرمانگرایی اسلامی را رقم زده است .یکی از موضوعات فلسفه سیاسـی فـارابی در طرح مدینه فاضله و آرمان شـهر خـود، «سـعادت » اسـت کـه در محـدوده سیاست و اجتماع در آراء وی آمده است .«سعادت »، مفهومی محوری است کـه با توجه به ویژگی ها و شاخص هایی چـون شایسـته سـالاری ، نظـام سلسـله مراتبی ، نخبه گرایی ، محوریت خدا که بحث تقدس ، معنویت و اخلاص اسـت و شناخت ماهیت سعادت و غیره امکان تحقق دارد. در این مقاله بـا توجـه بـه موضوعات مذکور، شاخص های یک الگوی پیشرفت ایرانی - اسلامی در ابعاد ١- مبانی ،٢- اهداف و٣- سیاست ها و برنامه ها ذکر شده است .روش شناسی این مقاله توصیفی –استنباطی است .
خلاصه ماشینی:
با توجه به اهمیت اندیشه ورزی در باب ویژگی های جامعه اسلامی در شرایط فعلی و امروزی و لزوم استفاده از میراث فکری ایرانی و اسلامی ، سوالی که با عطف توجه به عنوان مقاله می توان داشت این است که فارابی در ارتباط با سعادت اجتماعی - سیاسـی بـه عنوان یکی از موضوعات مهم برای هر فرد و اجتماع چه آراء و دیدگاه هـایی مطـرح کرده است ؟ در این میان سوالات فرعی هم مطرح است شامل :١- سعادت چیسـت ؟ ٢- چطـور بـا وضعیت امروز سعادت در قالب الگوی پیشرفت قابل عملیاتی و اجرایی شـدن اسـت ؟٣- محورهای الگوی پیشرفت چه می باشد؟ ٢.
سعادت سیاسی - اجتماعی سعادت سیاسی - اجتماعی یعنی تبلور سعادت در اجتماع و سیاست انسـانی بـه ایـن صورت که اجتماع و سیاست انسانی چگونه می تواند منشأ سعادت شود که در آراء فارابی این تبلور مورد بررسی قرار می گیرد؛ به این صورت که با بحث نفس سـعادت ، اجتمـاع ، مدینه فاضله و مدن غیر فاضله ، موضوع سعادت اجتماعی و سیاسی مورد واکاوی قرار مـی گیرد.
(فـارابی ، ١٤٠٥،ص ٥٦) در دیدگاه فارابی قوة فکری به تنهایی نمی تواند فضیلت به حساب آید, زیرا ممکن است , در جهت اهداف پلید به کار گرفته شود، بلکه این توانایی در صورتی فضیلت است که در خدمت تحقق بخشیدن به غایات نیک یا فضائل باشد.