Skip to main content
فهرست مقالات

رابطه ی سواد رایانه ای و تجربه شبکه های اجتماعی مجازی در دانشجویان دختر دانشگاه یزد

نویسنده:

علمی-ترویجی (وزارت علوم)/ISC (20 صفحه - از 63 تا 82)

چکیده:

هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه سواد رایانه-ای و تجربه شبکه های اجتماعی مجازی در دانشجویان دختر دانشگاه یزد (8000N=) است. روش پژوهش توصیفی پیمایشی است. 236 نفر به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. داده ها با پرسشنامه استاندارد سواد رایانه ای و پرسشنامه محقق ساخته تجربه شبکه های اجتماعی گردآوری و با آزمون تی (t)، همبستگی پیرسون و تحلیل واریانس تحلیل شد. نتایج نشان داد سواد رایانه ای دانشجویان بالاتر از حد متوسط است، شبکه های اجتماعی از نظر دانشجویان در ابعاد خانوادگی، تحصیلی، سازگاری، اعتقادی و روانی آسیب زاست اگرچه مزایایی دارد. سواد رایانه ای با مزایای چت، رابطه مثبت و پست الکترونیکی با مزایای پیامک، رابطه منفی دارد. بین سواد رایانه ای و آسیب ها و مزایای تجربه شبکه های اجتماعی در دانشجویان مجرد و متاهل تفاوت معنی داری وجود ندارد به جز آسیب تحصیلی چت و آسیب اعتقادی پیامک. بین سواد رایانه-ای دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد و دانشکده-های مختلف تفاوت معنی داری وجود دارد، ولی آسیب ها و مزایای تجربه شبکه های اجتماعی در دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد و دانشکده های مختلف یکسان است.

خلاصه ماشینی:

"رابطۀ سواد رایانه‌ای و تجربه‌ شبکه‌های اجتماعی مجازی در دانشجویان دختر دانشگاه یزد The Relationship between Computer Literacy and Social Networks Membership in Female Students of Yazd University تاریخ دریافت مقاله:15/1/95 تاریخ پذیرش مقاله:25/3/95 احمد زندوانیان 1 زهره زین‌العابدینی 2 Ahmad Zandvanian Zohreh Zein Al-Abedini چکیده: . جدول (2) میانگین، انحراف معیار و تحلیل واریانس رتبه‌ای فریدمن برای سؤال دوم آسیب خانوادگی میانگین انحراف معیار میانگین رتبه تعداد 142 وایبر، واتس‌آپ و لاین 90/10 53/3 37/2 خی‌دو 49/45 چت (فیس‌بوک و یاهو مسنجر) 95/9 90/2 99/1 درجۀ آزادی 2 پیامک 9 83/2 64/1 معنی‌داری 001/0 آسیب تحصیلی میانگین انحراف معیار میانگین رتبه تعداد 147 وایبر، واتس‌آپ و لاین 72/11 51/3 44/2 خی‌دو 32/49 چت (فیس‌بوک و یاهو مسنجر) 83/9 62/2 80/1 درجۀ آزادی 2 پیامک 88/9 80/2 76/1 معنی‌داری 001/0 آسیب سازگاری میانگین انحراف معیار میانگین رتبه تعداد 149 وایبر، واتس‌آپ و لاین 43/11 81/3 49/2 خی‌دو 62/77 چت (فیس‌بوک و یاهو مسنجر) 36/10 83/2 96/1 درجۀ آزادی 2 پیامک 80/8 62/2 55/1 معنی‌داری 001/0 آسیب اعتقادی میانگین انحراف معیار میانگین رتبه تعداد 143 وایبر، واتس‌آپ و لاین 61/11 56/3 45/2 خی‌دو 48/62 چت (فیس‌بوک و یاهو مسنجر) 58/10 72/2 98/1 درجۀ آزادی 2 پیامک 04/9 52/2 57/1 معنی‌داری 001/0 آسیب روانی میانگین انحراف معیار میانگین رتبه تعداد 152 وایبر، واتس‌آپ و لاین 57/11 67/3 45/2 خی‌دو 01/54 چت (فیس‌بوک و یاهو مسنجر) 89/9 74/2 82/1 درجۀ آزادی 2 پیامک 41/9 81/2 73/1 معنی‌داری 001/0 بر اساس جدول (2) و معنی‌داری آزمون آماری (001/0>P)، گرچه همۀ وسایل مؤثر در تجربه شبکه‌های اجتماعی، آثار منفی معنی‌داری از بعد خانوادگی، وضعیت تحصیلی، وضعیت سازگاری، وضعیت اعتقادی و وضعیت روانی دانشجویان دارند، اما وایبر، واتس‌آپ و لاین با بالاترین میانگین بیشترین و پیامک با کمترین میانگین کمترین آسیب را دارد (به‌استثناء آسیب تحصیلی که آسیب پیامک از چت بیشتر است)."

کلیدواژه ها:

دانشگاه یزد ،سواد رایانه ای ،دانشجویان دختر ،تجربه شبکه های اجتماعی

Yazd university ،Social ،virtual networks ،female students ،Computer literacy

کلید واژه های ماشینی:

دانشجویان ، سواد ، تجربه شبکه‌های اجتماعی مجازی ، تجربه شبکه‌های اجتماعی ، اطلاعات ، شبکه‌های اجتماعی ، پیامک ، ارتباطات ، متغیر میانگین معنی‌داری متغیر میانگین ، فیس‌بوک


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.