چکیده:
پژوهش حاضر، با هدف بررسی رابطه خوشبینی تحصیلی معلمان و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان در مدارس متوسطه شهر تهران صورت گرفته است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بوده است. جامعهی آماری شامل کلیه معلمان مدارس متوسطه شهر تهران بود. از 2795 جامعه معلمان، با استفاده از فرمول کوکران 142 معلم به عنوان نمونه انتخاب شد. روش نمونهگیری در این پژوهش از نوع خوشهای چند مرحلهای بوده است. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامه خوشبینی تحصیلی معلم (بیرد و همکاران، 2010) و معدل نمرات دانشآموزان استفاده شده است. پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ «982/0» ارزیابی شد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار، درصد) و آمار استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام) استفاده شد. یافتهها نشان داد: 1) بین خوشبینی تحصیلی معلمان و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان، رابطهی مثبت و معناداری وجود داشت. 2) از میان سه مولفهی خوشبینی تحصیلی معلم (تاکید تحصیلی معلم، حس کارآمدی معلم و اعتماد معلم به والدین و دانشآموزان)، حس کارآمدی معلم بیشترین سهم را در تبیین واریانس پیشرفت تحصیلی دانشآموزان، به خود اختصاص داد.
خلاصه ماشینی:
به عبارت دیگر، ویژگیهای معلم از قبیل انگیزش و میزان علاقهمندی به تدریس، ویژگیهای شخصیتی و - Edmonds - Collective Efficacy - Academic Emphasis - Faculty Trust in Parents and Students - Academic Optimism - Gurol & Kerimgil صلاحیتها و مهارتهای شغلی و حرفهای، در کمیت و کیفیت تدریس مؤثر بوده و این ویژگیها به طور مستقیم یا غیر مستقیم، زمینهی شکست یا موفقیت تحصیلی دانشآموزان را فراهم میسازند (سلسبیلی، 1377؛ به نقل از عابدی و همکاران، 1388).
حجازی و همکاران (a2011)، در پژوهش خود تحت عنوان بررسی رابطه خوشبینی تحصیلی معلمان و پیشرفت انگلیسی: نقش خود کارآمدی، به این یافته دست یافتند که تأکید تحصیلی معلم و اعتماد وی به دانشآموزان و اولیاء تأثیر مثبتی بر خود کارآمدی زبان انگلیسی دارد.
همچنین آنها به این نتیجه دست یافتند، که در چنین - Mascall et al - Kirby & DiPaola مدارسی گروهها متعهد هستند و دانشآموزان تمایل بیشتری برای پیشرفت تحصیلی بیشتر دارند.
نتایج آزمون کولموگروف- اسمیرنف برای متغیرهای پژوهش شاخصها متغیر Kolmogrov-Smirnov Z سطح معنیداری تأکید تحصیلی معلم 763/0 606/0 حس کارآمدی معلم 760/0 597/0 اعتماد معلم به دانشآموزان و والدین 668/0 735/0 05/0 P= سؤال اول: آیا بین خوشبینی تحصیلی معلمان و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان مدارس متوسطه پسرانه شهر تهران، رابطه معناداری وجود دارد؟ همانطور که در جدول 4 نشان داده شده است، همبستگی مثبت و معناداری بین دو متغیر جدول 4.