چکیده:
پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی مفهومی تجاریسازی دانش در نظام آموزش عالی از دور با مورد مطالعه قرار دادن دانشگاه پیامنور به عنوان یکی از پایههای اصلی آن انجام شد. روش پژوهش، کیفی و مبتنی بر نظریهی دادهبنیاد با رویکرد سیستماتیک است. جامعهی آماری پژوهش شامل کلیهی اعضای هیات علمی و دانشجویان دکتری تخصصی دانشگاه پیامنور بود. در این پژوهش از روش نمونهگیری هدف-مند نظری استفاده شد به گونه-ای که با استفاده از 29 نفر (شامل 19 نفر از اعضای هیات علمی و 10 نفر از دانشجویان دکتری تخصصی دانشگاه پیامنور) دادههای مورد نیاز که به اشباع نظری رسیده بودند گرداوری شد. ابزار پژوهش نیز شامل مصاحبهی نیمهساختار یافته بود. به منظور تجزیه و تحلیل دادههای گردآوری شده از فرایند سه مرحلهای کدگذاری (کدگذاری باز، محوری و انتخابی) مبتنی بر رویکرد سیستماتیک نظریهی دادهبنیاد استفاده گردید. اجرای فرایند کدگذاری باز منجر به شناسایی 133 مفهوم (کدهای باز اولیه) و خلاصهسازی آنها در قالب 8 مقولهی اصلی با 33 مقولهی فرعی (کدهای باز ثانویه) شد. سپس مدل پارادیمی مبتنی بر فرایند کدگذاری محوری در قالب شرایط علّی (قابلیتهای محیطی)، شرایط زمینهای (قابلیتهای سازمانی)، شرایط مداخلهگر (ویژگیهای فردی دانشآفرینان، ویژگیهای دانش تولید شده و مشتریان دانش)، پدیدهی محوری (تجاریسازی دانش)، راهبردها (طراحی و پیادهسازی مکانیسمهای تسهیلگر) و پیامدها (جامعهی دانشبنیان) ترسیم شد و نهایتا مدل مفهومی نهایی پژوهش با استفاده از فرایند کدگذاری انتخابی در قالب گزارهایی که حکایت از ارتباط بین مقولههای اصلی دارد، به تصویر کشیده شد.
خلاصه ماشینی:
سپس مدل پارادیمی مبتنی بر فرایند کدگذاری محوری در قالب شرایط علی (قابلیتهای محیطی)، شرایط زمینهای (قابلیتهای سازمانی)، شرایط مداخلهگر (ویژگیهای فردی دانشآفرینان، ویژگیهای دانش تولید شده و مشتریان دانش)، پدیدهی محوری (تجاریسازی دانش)، راهبردها (طراحی و پیادهسازی مکانیسمهای تسهیلگر) و پیامدها (جامعهی دانشبنیان) ترسیم شد و نهایتا مدل مفهومی نهایی پژوهش با استفاده از فرایند کدگذاری انتخابی در قالب گزارهایی که حکایت از ارتباط بین مقولههای اصلی دارد، به تصویر کشیده شد.
به منظور تسهیل و سرعت بخشیدن به انتقال دانش از دانشگاههای پژوهشی به صنعت، - Wright, Vohora & Lockett - Muscio & Geuna - intellectual property rights - Goldfarb & Henrekson - Kitagawa & Wigren بیشتر کشورهای توسعهیافته به عنوان مثال، ایالات متحدهی آمریکا، آلمان، ژاپن، مقررات دادن حقوق مالکیت فکری به دانشگاه را تصویب کردهاند.
به طور مشابه، استیگلیز 7 (2006) ابداع مشوقهای پولی در قالب «جوایز علمی» برای پژوهشگران دانشگاه در مناطق مخصوصا - Bengtsson, Nilsson, & Rickne - OECD - Clarysse, Mustar, & Lockett - Litian, Mitchell, & Reedy - Kumar - Price Waterhouse Cooper - Stiglitz فراموش شده توسط بخش تجاری را پیشنهاد میکند.
مقولهی اصلی کدهای باز ثانویه (مقولهی فرعی) کدهای باز اولیه (مفاهیم) قابلیتهای محیطی نگاه دولت به نظام آموزش از دور تنویر ذهنیت انعطافپذیری در پذیرش رویکردهای جدید آموزشی اهتمام در تعریف چشمانداز حقوق مالکیت فکری کپیرایت (حقنشر) مالکیت صنعتی پتانسیل بازار نیاز بازار قدرت خرید نگاه بازار فرهنگ مصرفی ارزش قایل شدن برای دانش بومی اراداه ملی در مصرف تولیدات مبتنی بر دانش بومی عملکرد دانشی قبلی دانشگاه ارائهی دانش به بازار کیفیت دانش ارائه شده تنوع دانش ارائه شده برطبق جدول 1، به منظور ایجاد مقولهی اصلی با عنوان «قابلیتهای محیطی»، در فرایند اجرای کدگذاری باز ابتدا 13 کد باز اولیه (مفاهیم) استخراج گردید.