چکیده:
بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر کاهش علئم بالینی شخصیت قربانیان سوکاستفاده جنسی. روش: پژوهش حاضر نیمه آزمایشی است که با طرح پیش-آزمون، پس-آزمون و پیگیری اجراشده است. بدین منظور ٣٠ نفر از مددجویان دختر، دارای سن بالی ١٨ سال و تحصیلت حداقل سیکل که تحت مراقبت مراکز بهزیستی مشهد بودند از طریق آزمودن غربالگری انتخاب و با روش نمونهگیری تصادفی ساده به دو گروه مساوی آزمایش و کنترل گمارده شدند. ابزار مورداستفاده در این پژوهش شامل پرسشنامههای: قربانیان سوکاستفاده جنسی، مهارتهای زندگی و چندمحوری بالینی میلون-٣ بود. گروه آزمایش طی ١٠ جلسه ٩٠ دقیقهای به مدت ٥ هفته تحت مداخله آموزش مهارتهای زندگی قرار گرفت، همچنین گروه کنترل هیچگونه مداخلهی دریافت نکرد. دادهها با روش واریانس اندازهگیری مکرر مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت . یافتهها: الگوهای بالینی شخصیت قربانیان سوکاستفاده جنسی، در ٣ بار اندازهگیری )٠/٠٠١ >P( تفاوت معناداری را نشان دادند، همچنین بین دو گروه، بعد از مداخله تفاوت معناداری وجود داشت. برنامة آموزش مهارتهای زندگی تاثیر معنیداری بر کاهش علئم بالینی شخصیت قربانیان سوکاستفاده جنسی گذاشته است
خلاصه ماشینی:
پژوهشها نشان دادهاند که آموزش مهارتهای زندگی اثرات مثبتی بر روی بهداشت روانی داشته و سبب کاهش نشانههای روانپریشانه، روانرنجورانه، رفتارهای خود تخریبی، چاقی و پیشگیری از بیبندوباری جنسی شده و با عملکردهای بین فردی و سازگاری هیجانی همبستگی مثبت داشته است، همچنین باعث تسریع در بهبودی بیماران شده است (٢٠١١ ,Mansoori &Khodabakhsh ).
همچنین مرادی و کلنتری (٢٠٠٦,Kalantari &Moradi ) در تحقیق خود به این نتیجه رسیدند که آموزش مهارت - های زندگی باعث افزایش سلمت روانی و کاهش اضبراب و ناسازگاری اجتماعی زنان دارای ناتوانیهای جسمی- حرکتی شده است.
تحقیق حاضر به دنبال آن است که: آیا آموزش مهارتهای زندگی، میتواند در کاهش علئم بالینی شخصیت قربانیان سوکاستفاده جنسی مؤثر باشد؟ یا خیر؟ روش در پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش-آزمون، پس-آزمون و پیگیری همراه با گروه کنترل بهرهگیری شده است.
همچنین یافتههای متغیرهای دیگر گروه آزمایش در مراحل پسآزمون و پیگیری، حاکی از اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر کاهش علئم بالینی شخصیت قربانیان سوکاستفاده جنسی و تفاوت معنیداری بین آنها بوده است.
نتیجه هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر کاهش علئم بالینی شخصیت قربانیان سوکاستفاده جنسی است.
پژوهش حاضر در کنار سایر نتایج مشابه، به اهمیت آموزش مهارتهای زندگی بر کاهش علئم شخصیتهای اسکیزوتایپال مرزی، پارانویید، اسکیزوئید، دوری گزین، افسرده، وابسته، ضداجتماعی ، دیگر آزار، وسواسی، منفی گرا و خودآزار در قربانیان سوکاستفاده جنسی پرداخته است.
The effect of life skills training on self-esteem, self-concept and mental health of high school second grade male students of Kohgiloye city (Master’s thesis).