چکیده:
نظریه بازسازی اجتماعی، مدافع طرز فکری است که اشخاص را برای حل مشکلات اجتماعی باهدف ساختن زندگی بهتر، به بازسازی اندیشهها و ارزشهای فرهنگی و ساختار اجتماعی تشویق میکند. طرفداران بازسازی، ابزار این کار را مدارس میدانند و معتقدند مدارس تنها برای پاسداری و انتقال فرهنگ نیستند بلکه میتوانند از طریق برنامههای درسی، الگوهای اجتماعی و فرهنگی جدیدی که الگوهای قدیمی و جدید را در یک ترکیب موفقیتآمیز داخل میکند را بسازند و از این راه به بازسازی جامعه کمک کنند. این مقاله به روش تحلیلی- سندی در جستجوی پاسخ به این دو سوال است که اولا، بازسازی گرایان چه تحلیلی درزمینهی توان و صلاحیت مدارس برای پرداختن به مقولهی بازسازی دارند و برای این کار چگونه برنامهای با چه مولفههایی ارائه میدهند؟ ثانیا، در وضعیت کنونی جامعه ما ضرورت و امکان بهکارگیری این نظریه چگونه است؟ نتایج این تحقیق نشان میدهد که مشکلات اجتماعی و آموزشی موجود در ایران میطلبد که با بهکارگیری برخی مولفههای بازسازی گرایان، تعریفی مجدد از جایگاه مدارس به عمل آید و باایمان به قدرت مدارس در سازندگی جامعه، برنامههای درسی بهگونهای طراحی و اجرا شوند که با نزدیک شدن به واقعیتهای زندگی اجتماعی و فراهم کردن زمینه تفکر انتقادی در دانش آموزان، موجبات تغییرات فرهنگی و توان حل مسئله در آنها فراهم گردد و شرایط تحول ساختاری را باهدف بهسازی و بازسازی در مدارس و جامعه فراهم کنند.
خلاصه ماشینی:
این مقاله به روش تحلیلی- سندی در جستجوی پاسخ به این دو سؤال است که اولا، بازسازی گرایان چه تحلیلی درزمینهی توان و صلاحیت مدارس برای پرداختن به مقولهی بازسازی دارند و برای این کار چگونه برنامهای با چه مؤلفههایی ارائه میدهند؟ ثانیا، در وضعیت کنونی جامعه ما ضرورت و امکان بهکارگیری این نظریه چگونه است؟ نتایج این تحقیق نشان میدهد که مشکلات اجتماعی و آموزشی موجود در ایران میطلبد که با بهکارگیری برخی مؤلفههای بازسازی گرایان، تعریفی مجدد از جایگاه مدارس به عمل آید و باایمان به قدرت مدارس در سازندگی جامعه، برنامههای درسی بهگونهای طراحی و اجرا شوند که با نزدیک شدن به واقعیتهای زندگی اجتماعی و دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه شهید چمران اهوازbahmaeeleila@gmail.
به دنبال ترویج عقاید بازسازی گرایان تحقیقات متعددی در برخی کشورها نیز انجامشده، ازجمله اویلاد (1999) پژوهشی با عنوان «بازسازی فرهنگی در سیستم آموزشوپرورش نیجریه»، برتورد و سینارسکی 4 (1999) پژوهشی در آمریکا با عنوان «آموزش معلمان برای تبدیل شدن به شهروندان جهانی»، وولمن 5 (2001) تحقیقی تحت عنوان «بازسازی آموزشی و طراحی برنامه آموزشی پس از استعمار: پژوهش تطبیقی چهار کشور آفریقایی»، نوآ و دوسون - Noah and Dosunmu - Schiro - Oyelade - Breithorde and Swiniarski - Woolman مو 1 (2011) پژوهشی با عنوان «آموزش صلح پیش شناختی برای بازسازی اجتماعی در نیجریه» و لگ 2 (2013) پژوهشی با عنوان «بازسازی اجتماعی از طریق آموزش مذهبی در نیجریه» انجام دادند که در سایر پژوهشها بهگونهای نظریه بازسازی اجتماعی معرفی و تحلیلشده و هرکدام از آنها باهدف بررسی کاربرد این نظریه در نظامهای آموزشی مورد مطالعه، این موارد را تأکید و تأیید میکنند که بحرانهایی از قبیل خشونتهای نژادی، اختلافات ناشی از تعدد فرهنگها، مشکلات بیسوادی و توسعهنیافتگی و...