چکیده:
مطالعه حاضر با هدف بررسی موانع استقرار مدارس هوشمند در دبیرستانهای دخترانه شهر اهواز انجام گردید. در این مطالعه با بهرهگیری روششناسی آمیخته تلاش گردید فهم مناسبی از موانع به دست آید. بر همین اساس از ابزارهای جمعآوری اطلاعات یعنی مصاحبه، پرسشنامه، چک لیست ارزیابی و مشاهده مستقیم مشاهدهگر استفاده گردید. در بخش کیفی بر اساس شیوه نمونهگیری هدفمند نمونهها انتخاب شدند. در بخش کمی و کیفی 100 نفر از معلمان و 8 نفر از مدیران دبیرستانهای دخترانه ناحیه یک اهواز به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. نتایج به دست آمده نشان داد: ضعف محیط یاددهی و یادگیری مبتنی بر محتوای چند رسانهای، کمبود زیرساختهای توسعه فناوری اطلاعات، ضعف مدیریت مدرسه، مهارت معلمان در بهرهگیری از اینترنت و رایانه، قوانین و مقررات مبسوط به کاربست رایانه در مدارس از مهمترین عوامل بازدارنده بودند.
خلاصه ماشینی:
از جمله اهداف مدارس هوشمند به رشد همهجانبۀ دانشآموزان (ذهنی، جسمی، عاطفی و روانی)، ارتقاء تواناییها و قابلیتهای فردی، تربیت نیروی انسانی متفکر (سند راهبردی)، آماده کردن دانشآموزان برای زندگی شغلی، ایجاد بهبود یادگیری، مشارکت دانشآموزان در تولید دانش، توسعۀ مهارتهای فناوری اطلاعات و ارتباطات در فعالیتهای یاددهی-یادگیری دانشآموزان و معلمان، آماده کردن دانشآموزان برای زندگی در عصر اطلاعات، ایجاد فرصتهای یادگیری مشارکتی و یادگیری اکتشافی، ایجاد فضای مناسب برای افزایش خلاقیت دانشآموزان، برقراری فضای آزادی اندیشه، و احترام متقابل در تنوع و تفاوتهای زبانی، مذهبی، فرهنگی، اقتصادی، و اجتماعی؛ افزایش درک درست دانشآموزان از نقش خود در جامعه بین المللی، دستیابی به بهترین نتایج علمی ممکن میتوان اشاره کرد (سیومینگ 3 و همکاران،2010؛ - Ong & Ruthven - Koo - Siew Ming یعقوب، محدنور و ازمان 1 ، 2005).
اسکریمشاو 6 (2004، ص13) چهار دیدگاه احتمالی را در زمینۀ عدم پذیرش فناوری در - Yaacob, Mohd Nor, & Azman - Summak, Baglibel, & Samancioglu - Kumar, Rose, & Silva - Binti Vahab & Kaur - Al-Zaidiyeen, Lai Mei, & Soon Fook - Scrimshaw آموزش توسط بسیاری از معلمان، ارائه کرده است: 1- فناوری متناسب با برخی اعتقادات و نظرات آموزشی معلمان نیست، 2- ممکن است موانع اجتماعی ثابتی برای سطوح بیشتر استفاده وجود داشته باشد، 3- ممکن است موانع قابل رفعی برای توسعۀ استفاده از فناوری در مدارس وجود داشته باشند، و در نهایت ممکن است 4- استفاده از فناوری در مدارس با ویژگیهای شخصیتی برخی از معلمان همخوانی نداشته باشد.
Eurasia Journal of Mathematics, Science amp; Technology Education, 5 (1), 35- 45.