چکیده:
هدف از انجام این پژوهش بررسی تاثیر خودآگاهی و توجه بر افت عملکرد در دختران بسکتبالیست بود. 60 ورزشکار عضو باشگاههای مختلف شهر اهواز، به روش تصادفی انتخاب شدند، سپس به چهار گروه آزمایشی در خودآگاهی (بالا / پایین) و توجه (مربوط / نامربوط) سازماندهی شدند. مهارت باز، بسته و پرسشنامهی خودآگاهی بهعنوان ابزار این پژوهش استفاده شد. نتایج تحلیل واریانس چند متغیره نشان داد که گروه خودآگاهی پایین- توجه نامربوط در شرایط فشار بالا نسبت به گروههای دیگر بهتر بودند. افراد بالا در خودآگاهی به طور کلی بیشتر از افراد با خودآگاهی پایین برانگیخته میشوند. افراد با خودآگاهی بالا عقیده دارند که خودشان در معرض هدف مشاهدهی دیگران هستند. از اینرو، یافتههای پژوهش حاضر از مدل حواسپرتی حمایت میکند. شکست و موفقیت مهارت به این بستگی دارد که چگونه محیط اجرا، توجه را تحت تاثیر قرار میدهد و چه مقدار عملکرد مهارت به کنترل توجه بستگی دارد.
The purpose of this research was to study the effectiveness of the self-consciousness and attention on the
decrease of performance in female basketball players. 60 athletes, who were the members of different
basketball team in Ahvaz city, were selected through simple random sampling and then were put in four
groups: two experimental group for the self-consciousness (a group with high self-consciousness and a
group with low self-consciousness) and two experimental group for the attention (a group with relevant
attention and a group with irrelevant attention). Open and closed skills as well as self-consciousness
questionnaire were considered as the measurement tools of the study. Results of multivariable regression
analysis showed that the low self-consciousness and irrelevant attention groups were better than the other
groups in the situations with high pressure. Generally, those with high-self consciousness were aroused
more than the group with low self-consciousness. Individuals with high self-consciousness believed that
they were in the target of the others’ observation. So, the findings of the study supported the distraction
model. Skill failure and success depended on how the environment of performing affects the attention and
on how much skill performance depends on the attention.
.