Skip to main content
فهرست مقالات

یادگیری واکه های زبان بر اساس یک مدل شناختی

نویسنده:

ISC (11 صفحه - از 24 تا 34)

کلید واژه های ماشینی : یادگیری واکه‌های زبان، زبان، واکه‌های زبان، واکه‌های زبان فارسی، مغناطیسی، فاصلهء درکی واکه‌های زبان فارسی، کودک، نمونه‌های نخستین واکه‌های زبان فارسی، درک، نمونه‌های نخستین واکه‌های

خلاصه ماشینی:

"همان‌طور که مشاهده می‌شود نمونه‌های نخستین واکه‌های زبان انگلیسی و ژاپنی با جذب نمونه‌های‌ واکه‌ای نزدیک به خود،به گونهء متفاوت فضای صوتی را برش‌ می‌دهند و کودک از این رهگذر با تجربه‌ی زبانی خود،واج‌شناسی افراد بالغ را کسب می‌کند و یا از درک واکه‌های گفتاری به طور اعم به درک‌ واکه‌های زبان مادری خود به طور اخص نائل می‌شود. شکل 3-یادگیری واکه‌های زبان در کودکان انگلیسی و ژاپنی در اثر خاصیت‌ مغناطیسی نمونه‌های نخستین و افراز فضای صوتی به نواحی جدید روش نگارنده برای رسم فضای هندسی واکه‌های زبان فارسی بر اساس‌ الگوی پراکندگی شیبدار مراحل زیر را انجام داد: 1-36 واکه سه مرد و سه زن با گویش فارسی تهرانی بر حسب بافتهای‌ متنوع آوایی و طرحهای تکیه‌ای متفاوت از دادگان فارس دات‌ Bijankan 1994) اسلامی و بی‌جن خان)انتخاب شدند. به عنوان مثال،حق‌شناس(حق‌شناس‌ 1369)مثال‌هایی از زبان فارسی ارائه کرده که در آنها صورت زیر ساختی /e/ در روساخت به صورت ]o[ یا ]i[ ظاهر می‌شود فاصله درکی واکه‌ها:آنچه که کول در مرحلهء سوم یادگیری‌ واکه‌های زبان از دیدگاه واج‌شناسی بر آن تأکید دارد این است که حوزهء مغناطیسی هرواکه مانند V ،فاصله نمونه‌های متعلق به خود را از نمونهء نخستین واکه V می‌کاهد و فاصله‌ی نمونه‌های سایر واکه‌ها را از نمونهء نخستین V افزایش می‌دهد و از این رهگذر،تقابل واجی بین واکه‌های‌ زبان بیشینه maximal می‌شود (Kuhl 1992) . به این نتیجه می‌رسیم که هماهنگی /a/ با /a?/ از نظر تولیدی به معنی‌ اضافه شدن ویژگی‌[+پسین‌]به واکه‌ی خنثی،یعنی A است به این‌ ترتیب‌[+پسین‌]باید مستقل از A باشد بنابراین آنچه که کودک در فرایند تولید محاوره‌ای کلمات(1)یاد می‌گیرد عبارتند از: الف)واکهء اول و دوم را A فرض می‌کند،به طوری که بین این دو A یک‌ همخوان چاکنایی وجود دارد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.