چکیده:
هدف پژوهش حاضر طراحی یک الگو برای توانمندسازی مشاوران در مدارس بود. این پژوهش به استفاده از روشهای آمیخته انجام شد. جامعهی این پژوهش مدیران، مشاوران، معلمان و دانشآموزان شاغل درآموزش و پرورش استان آذربایجان غربی بود. نمونه بخش کیفی براساس اشباع نظرها 48 نفر و نمونه بخش کمی به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای 370 نفر انتخاب شدند. دادهها با استفاده از مصاحبه جمعآوری شدند و پس از تحلیل اطلاعات به دست آمده، الگوی اولیه طراحی گردید. یافتهها نشان داد که عوامل درون فردی بیشتر از عوامل بین فردی و فرافردی، آسیبپذیری فعالیتهای مشاوره را پیش بینی میکند و این امر حاکی از آن است که در بین انواع آسیبها بیشترین آسیبها به حوزهی درون فردی فعالیتهای مشاوره، یعنی، عملکرد مشاوران مدرسه برمیگردد. برهمین اساس، تدوین و معرفی یک الگوی توانمندسازی برای مشاوران مدرسه که میتواند منجر به بهبود عملکرد مشاوره مدرسه شود برای تعدیل این عوامل ضرورت دارد.
The aim of the current study was to design a model to empower school counselors. This study was conducted using mixed methods. The population of this study consisted of administrators, counselors, teachers and students in western Azarbaijan. The sample of the study included 48 subjects in the academic year 2012-2013. For the qualitative part of the study, the samples were determined by Saturated Comments and for the quantitative part of the study, 370 subject were randomly selected. The data were collected through semi-structured interviews and researcher-designed questionnaires After analyzing the obtained data, the initial model was designed and the researcher–designed questionnaire was used to validate the model. In the quantitative part, the results of multiple regression analysis showed that the relationship between the intrapersonal, meta-personal and interpersonal factors with variable vulnerability is significant (r=0/296), and its coefficient of determination was 0/88. This means that these three variables together explained about 8.8 percent of the variance of Vulnerability of variable Counseling Activities. The severity of the impact and significance of the coefficient of determination were significant (β=0.12, P=0.05). In the qualitative part, the findings revealed that intrapersonal factors predicted Vulnerability of Counseling Activities more than any other factors. This shows that among the traumatic factors, most of damages are related to intrapersonal factors such as consulting activities, i.e., school counselor’s performance. Thus, development and introduction of an empowerment model for school counselors which can lead to improved performance in school counseling is suggested to modify these factors.
خلاصه ماشینی:
مطابق با پژوهش و بررسیهای انجام شده (برای مثال، افروز، 1389)، پراکندگی آئین نامهها و دستورالعملها، جدید بودن برخی از نیروهای شاغل در مشاوره که هر سال به تعداد آنها افزوده میشود، بدعملکردی و انعطاف پذیری پایین برخی از مشاوران در انجام فعالیتهای مشاوره و انجام فعالیتهای غیرحرفهای (توکلی و همکاران، 1386)، شناخت ناکافی از فرهنگ مدرسه و مدیریت ضعیف در زمانبندی اجرای فعالیتهای مشاورهی مدرسه (لیترل و پترسون 2 ، 2004، ترجمه زهراکار و سامی، 1392)، بیتوجهی بهآموزشهای حرفهای مرتبط با شغل خود، شاکی بودن برخی از دانشآموزان از عملکرد ضعیف برخی از مشاوران، افزایش تعداد دفاتر عقیم و بیحاصل مشاورهی مدرسه و بیانگیزگی برخی از مشاوران و سپس پرداختن به امور غیرمرتبط با فعالیتهای مشاوره (ابراهیمی، 1391)، فرسودگی شغلی در میان برخی از مشاوران و بسیاری از موارد دیگر انجام مطلوب فعالیتهای مشاورهی مدرسه را با American School Counselor Association(ASCA) Littrell, & Paterson مشکل مواجه ساخته و بدنهی مشاوره را در مدرسه تضعیف نموده و علیرغم تلاشهای شایستهای که تاکنون صورت گرفته، وضع موجود با وضع مطلوب فاصلهی قابل ملاحظهای دارد.
بدین صورت با استفاده از سوالهای باز و نیمه ساختاریافته بصورت مصاحبه از مدیران، مشاوران، معلمان و دانشآموزان عوامل و مسائلی که به عنوان عوامل آسیبزا بر فعالیتهای مشاورهی مدرسه و نهایتا توانمندسازی مشاوران تاثیر گذارند و لازم است به آنها توجه شود و نیز عواملی که لازم است به منظور تعدیل عوامل آسیبزا و بهبود عملکرد مشاوران مدارس به آنها داده شود از طریق کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی مشخص گردید و به عنوان مبنایی برای تدوین الگویآموزشی قرار گرفتند.