خلاصه ماشینی:
"بررسی تاکیستوسکپی تأثیر عوامل انسانی (جنسیت،دستبرتری و چشمبرتری) در ادراک علائم راهنمایی و رانندگی1 عباس روزبهانی مرکز مطالعه و یادگیری جهاد دانشگاهی واحد تربیت معلم دکتر علیرضا مرادی دانشگاه تربیت معلم،دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دکتر حسن عشایری دانشگاه علومبهزیستی خلاصه2 در مطالعه حاضر به منظور بررسی تأثیر چشم برتری و عامل جنسیت دو ناهمگونیهای نیمکرهای henispheric asymmetry 56 آزمودنی(28 نفر مؤنث و 28 نفر مذکر)شرکت کردند.
نتایج در نیمکره راست نشان داد که منبع تغییر چشمبرتری (F(1,48)@14/59 P@0/000)و دستبرتری(F(1,48)@17/43 P@0/000) در سطح کمتر از 001/0 و عامل جنسیت(F(1,48)@0/85 P@0/001)در سطح کمتر از(F(1,48)@4/13 P@0/048)0/05 و تعامل چشمبرتری دستبرتری نیز نزدیک به معنیدار بود(F(1,48)@3/96 P@0/052).
بنا بر این،به طور خلاصه میتوان گفت که در نیکره چپ تنها اثر دو عامل چشمبرتری و دست برتری در ادراک علائم راهنمایی و رانندگی معنیدار بود و در این در حالی است که تعاملهای دوگانه و سهگانه نبوند.
شکل 2-تعامل رتبه ای دست برتری جنسیت دو نیمکره راست بحث و نتیجهگیری6 معنیدار بودن عامل چشمبرتری در هر دو نیمکره نشان دهنده نقش این عامل در ادراک علائم عامل راهنمایی رانندگی است.
در عامل دستبرتری نیز تفاوت معنیدار بین عملکرد راست دستان و چپدستان نشان داد که در راستدستان هر دو نیمکره هر دو نیمکره داری عملکرد بهتری میباشند که با این حال یافتهها در این زمینه در مواردی متفاوت و حتی متناقض است.
یافته دیگر مطالعه حاضر نشان دهندهء برتری عملکرد زنان در نیمکره راست نسبت به مردان است.
با این حال ارائه تاکیستوسکپی مواد غیرکلامی اغلب برتری حوزهء بینایی چپ(نیمکره راست)را در مردان نسبت به زنان نشان میدهد(McGlone 1980)."