چکیده:
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی برنامه تابآوری پنسیلوانیا بر راهبردهای مقابلهای، کیفیت زندگی و خوشبینی دانشجویان انجام شد. این پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون پس آزمون همراه با پیگیری و گروه کنترل انحام شده است، مشارکتکنندگان با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و سپس40 نفر از آنها به صورت تصادفی انتخاب گردیده و بهطور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل، گمارده شدند. قبل و بعد از آموزش به پرسشنامه کیفیت زندگی و راهبردهای مقابلهای لازاروس و فولکمن و آزمون جهت گیری زندگی پاسخ دادند. آموزش برنامه پیشگیری پنسیلوانیا به شیوه گروهی برای گروه آزمایش طی 7 جلسه دو ساعته اجرا شد اما گروه کنترل مداخلهای دریافت نکردند. برای تجزیه و تحلیل یافتهها از روش تجزیه و تحلیل کوواریانس استفاده گردید. نتایج تحلیل کواریانس نشان داد که میان دو گروه آزمایش و کنترل از لحاظ خوشبینی و کیفیت زندگی تفاوت معنیداری وجود دارد. یعنی میزان خوشبینی و کیفیت زندگی در گروه آزمایش نسبت به پس آزمون و گروه کنترل بهطور معنیداری افزایش یافته بود. این نتایج بهطور معنیداری در دوره پیگیری تداوم یافت. بهطور کلی میتوان گفت برنامه مداخلهای در افزایش کیفیت زندگی و خوشبینی دانشجویان موثر بوده است و آموزش این برنامه بر سبک مساله مدار دانشجویان اثربخش بود اما بر سبک هیجان مدار آنان تاثیری نداشت. نتایج مطالعه حاضر نشان داد که برنامه تابآوری پنسیلوانیا از طریق اثربخشی بر میزان خوشبینی و راهبردهای مقابلهای مساله مدار در ارتقای کیفیت زندگی دانشجویان از نقش موثری برخوردار است.
خلاصه ماشینی:
نتایج مطالعه حاضر نشان داد که برنامه تابآوری پنسیلوانیا از طریق اثربخشی بر میزان خوشبینی و راهبردهای مقابلهای مسأله مدار در ارتقای کیفیت زندگی دانشجویان از نقش مؤثری برخوردار است.
بنابراین با توجه به نتایج مطالعات انجام شده، پژوهش حاضر در نظر دارد برای نخستین بار با طرح یک برنامه مداخلاتی در قلمرو مطالعاتی مدیریت تجارب هیجانی در بافتهای تحصیلی، اثربخشی این برنامه آموزشی را بر کیفیت زندگی، راهبردهای مقابلهای و خوشبینی دانشجویان بهطور تجربی مورد بررسی قرار دهد.
در این پژوهش اثربخشی برنامه پنسیلوانیا بر راهبردهای مقابلهای، کیفیت زندگی و خوشبینی دانشجویان مورد بررسی قرار گرفته است، برای سنجش آنها از آزمونهای آماری چون تحلیل کواریانس استفاده شده است.
95 81/3 سبک مقابلهای مساله مدار کنترل پیش آزمون 20 5/69 53/16 پس آزمون 20 72 08/16 پیگیری 20 16/72 53/16 آزمایش پیش آزمون 20 53/70 35/17 پس آزمون 20 94/82 11/18 پیگیری 20 33/82 42/18 سبک مقابلهای هیجان مدار کنترل پیش آزمون 20 65/56 75/15 پس آزمون 20 90/58 61/17 پیگیری 20 40/57 60/15 آزمایش پیش آزمون 20 45/56 39/17 پس آزمون 20 35/59 81/15 پیگیری 20 31/59 45/15 در این پژوهش اثربخشی برنامه تابآوری پنسیلوانیا بر راهبردهای مقابلهای، کیفیت زندگی و خوشبینی دانشجویان مورد بررسی قرار گرفته است، برای سنجش آنها از آزمونهای آماری چون تحلیل کواریانس استفاده شده است.
نتایج مطالعه حاضر نشان داد که آموزش برنامه تابآوری پنسیلوانیا کیفیت زندگی دانشجویان را افزایش میدهد این نتیجه همسو با یافتههای مطالعات سلیگمن، امست و گیلهام (2009)، گیلهام و همکاران (2008) و برانواسر و همکاران (2009) است.