چکیده:
جنبش موسوم به اشغال وال استریت اعتراضی نسبت بـه بحـران هـای سـرمایه داری در عصـر جدید است . این جنبش که از نیویورک آغاز شد، الهام بخـش حرکـت هـای مشـابه در سراسـر جهان بوده و دامنه آن به شهرهای دیگر آمریکا و برخی شـهرهای بـزرگ اروپـا کشـیده شـد. جنبش شعارهای به نسبت ، پراکنده ای دارد که در آن اهداف جنبش منعکس شده اسـت . هـدف این مقاله بررسی و تجزیه و تحلیل شعارهای جنبش وال اسـتریت اسـت کـه در خیا بـ ان وال استریت نیویورک و به دنبال آن در شبکه هـای اجتمـاعی مطـرح شـد. سـوال اصـلی پـژوهش پاراگراف این است که ماهیت و نوع جنبش چیست و ارزش ها و ایدئولوژیهـای موجـود در شعارها چه ابعادی را دربرمیگیرد؟ این پژوهش بـا روش تحلیـل محتـوا انجـام شـده اسـت ، شعارها از شبکه های اجتماعی، سایت های خبری و رسانه هایی جمع آوری شده است کـه ایـن جنبش را تحت پوشش قرار دادند و به چهاردسته براسـاس اعتـراض بـه وضـعیت اقتصـادی سیاسی، اجتماعی و فرهنگی تقسیم شده اند. نتایج نشان میدهد که در میان صد شـعار مطـرح شده درکل ، دویست و شصت مورد مضمون وجود دارد. مضمون صد و پنج (٤٠/٣٨ درصـد) شعارها بر تغییر یا اصلاح حوزة اقتصادی تاکید دارد. مضمون و انتقاد شصت و هشت (٢٦/١٥ درصد) متوجه حوزة سیاسی است . مضمون ١٨/٤٦ درصد شعارها به حوزة اجتماعی اعتراض دارند و پانزده درصد از مضمون ها خواهان بازنگری و تغییر در حوزة فرهنگی است . همچنین براساس یافته این تحقیق میتوان گفت این جنبش بیشتر خصلت اصلاحی دارد و واکنشی بـه بحران های اخیر نظام سرمایه داری است .
خلاصه ماشینی:
سـؤال اصـلی پـژوهش پاراگراف این است که ماهیت و نوع جنبش چیست و ارزش ها و ایدئولوژیهـای موجـود در شعارها چه ابعادی را دربرمیگیرد؟ این پژوهش بـا روش تحلیـل محتـوا انجـام شـده اسـت ، شعارها از شبکه های اجتماعی، سایت های خبری و رسانه هایی جمع آوری شده است کـه ایـن جنبش را تحت پوشش قرار دادند و به چهاردسته براسـاس اعتـراض بـه وضـعیت اقتصـادی سیاسی، اجتماعی و فرهنگی تقسیم شده اند.
(پناهی، ١٣٨٥: ٦٠) هدف این مقاله پاسخ به دو پرسش ذیل است : - آیا جنبش وال استریت خصلتی براندازانه دارد یا صرفا واکنشی دفاعی علیه سیاست های حاکم جهان سرمایه داری است ؟ به بیان دیگر، ماهیت و نوع جنبش چیست ؟ - ارزش ها و ایدئولوژیهای موجود در شعارهای جنبش چـه محورهـا و ابعـادی را دربـر میگیرد؛ درواقع ، ارزش های مطرح شده در شعارها در کـدام یـک از چهـار مقولـۀ (اقتصـادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی) قرار میگیرد؟ زندن ١ جنبش اجتماعی ٢ را «تلاش مداوم و سازمان یافتۀ تعداد نسبتا زیـادی از مـردم بـرای ایجاد یا جلوگیری از یک تغییر اجتماعی» تعریف میکند.
جدول شمارة ٦ چگونگی توزیع مضمون شعارها برحسب ماهیت جنبش موضوع زیر- مقوله تعداد مضمون درصد تغییر ارزش ها و نهادهای اجتماعی و تغییر قانون 68 43/03 اصلاح قانون و نهادها، هنجارها، تعدیل شکاف ها و نابرابری 64 39/87 بیان احساسات ، تائید و تحکیم ارزش ها و باورهای موجود، تبلیغ فکر و یا مذهب خاص ، تعریف هویت خود 15 9/49 حفظ وضع موجود، خواهان بازگشت به گذشته ، حفظ نهادها و سنت های موجود جامعه 0 0 سایر مضمون ها 12 7/59 جمع کل 158 100 ٤٣ درصد مضمون شعارها خواهان تغییر ارزش ها و نهادهای اجتماعی و تغییر قانون است ؛ این دسته از شعارها با نفوذ نظام سرمایه داری در سیاست گذاری، تدوین و اجرای سیاست هـای اقتصـادی، اجتمـاعی، سیاسـی و فرهنگـی و پیامـدهای آن مخـالف اسـت .