چکیده:
در این پژوهش کیفی با بررسی فرآیندهای فکری دو نمونه از دانشجویان کارشناسی ارشد رشتة روابط بین الملل ، چگونگی توسعة آگاهی از ژانر رشتة تخصصی ذکرشده، بررسی و گزارش شده است . بدین منظور، دو نمونة مطالعاتی به مدت هجده ماه تحت آموزش و بررسی قرار گرفتند. در این مدت یکی از محققان برای تقویت مهارتهای نگارش دانشگاهی ، به طور شخصی کلاسهای منظم آموزشی با شرکت کنندگان برگزار نمود. چهارچوب نظری استفادهشده در این پژوهش ، مدل «تعامل » هایلند (٢٠٠٥) و روش تحقیق نیز در فاز اول تا سوم این کار، روش قومنگارانه و تفسیری و در فاز چهارم، تحلیلی بود. چند مصاحبه و جلسات یادآوری فرآیند فکری، یادداشت برداریهای میدانی و بررسی اسناد به منظور جمع آوری دادهها انجام شد. طبق تعریف ارائه شده از سطوح مهارتی توسط سازمان آیلتس ، شرکت کنندگان در این مطالعه از سطح نگارشی کاربر محدود (نمرة ٤) تا سطح کاربر خوب (نمرة ٧) پیشرفت کردند. در نهایت این پژو.هش ، نتیجة بررسی ها از مراحل تکامل آگاهی شرکت کنندگان از ژانر تخصصی رشتة خود در قالب یک مدل ارائه شد. این مطالعه می تواند چشم انداز بسیار روشنی برای برنامه ریزی دورههای آموزشی مهارت های نگارش تخصصی و دانشگاهی باشد.
خلاصه ماشینی:
در مطالعة حاضر، سیر تکاملی درک جایگاه و مشارکت فرد در جامعة گفتمانی از زمان پیش از 13 nteraction 145 agnacgement تسلط به مهارتهای نگارش دانشگاهی مورد بررسی قرار گرفته و در ادامه با استفاده از مدل تعامل هایلند نمود تغییر ایدئولوژیک نمونه ها در متون تخصصی نگارششده توسط آنها مورد بحث قرار گرفته است .
برای پاسخ به این سؤال که آیا با آموزش مهارتهای نگارش دانشگاهی ، آگاهی از ژانر رشتة تخصصی تکامل می یابد، گفتنی است با استفاده از مدل تعامل هایلند (٢٠٠٥) در هریک از چهار فاز مطالعه ، جایگاه فرد و میزان مشارکت او در جامعة گفتمانی رشتة روابط بین الملل مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت .
٦. نتایج و بحث در این قسمت نتایج تحلیل های محتوایی به تفکیک چهار فاز مطالعه و با ارائة مثالهای مرتبط با مفهوم جایگاه و مشارکت در جامعة گفتمانی ارائه گردیده و در پایان، مدل کلی تکامل آگاهی از ژانر رشتة تخصصی به عنوان تئوری زمینه ای پژوهش حاضر معرفی و تشریح گردیده است .
سارا: خوب، اون اوایل هیچی از رشته نمی دونستم ، ولی الان با نظریه ها آشنا شدیم ؛ می تونیم ازشون استفاده کنیم ، واسة یکی دوتا از درسام با استادام مقاله نوشتم ، توش سعی کردم از نظریه های روابط بین الملل استفاده کنم ؛ یکیشون که خیلی خوب شد؛ خودم خیلی راضی بودم در حدی بودن که استادم اونا رو فرستاد برای چاپ (اواخر فاز سوم، مشارکت و جایگاه، شناخت رشتة تخصصی ، نگارش و مخاطب یابی ).