چکیده:
هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطهی علّی مدیریت زمان و حمایت اجتماعی ادراک شده با بهزیستی روانشناختی و عملکرد تحصیلی با میانجیگری تنیدگی تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی در دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز بود. شرکتکنندگان در این پژوهش300 نفر از دانشجویان دانشگاه چمران اهواز بودند، که از طریق روش تصادفی چند مرحلهای انتخاب شدند. ابزار استفاده شده در این پژوهش پرسشنامههای مدیریت زمان ترومن و هارتلی (1996)، پرسشنامه بهزیستی روانشناختی ریف (RSPW)، 1989 مقیاس تنیدگی دوران دانشجویی (SLSI)، 1991 مقیاس خودکارآمدی تحصیلی (1997) و مقیاس چند بعدی حمایت اجتماعی ادراک شده (MSPSS)، 1988بودند. ارزیابی الگوی پیشنهادی با استفاده از روش تحلیل مسیر انجام گرفت. جهت آزمون روابط غیرمستقیم از روش بوت استراپ (نرم افزار AMOS-20)، استفاده شد. نتایج نشان دادند، که مسیرها به استثناء مسیر تنیدگی تحصیلی به بهزیستی روانشناختی و مدیریت زمان به بهزیستی روانشناختی معنیدار بود. برازش بهتر از طریق حذف مسیرهای غیرمعنیدار حاصل شد.
خلاصه ماشینی:
ابزار استفاده شده در این پژوهش پرسشنامههای مدیریت زمان ترومن و هارتلی (1996)، پرسشنامه بهزیستی روانشناختی ریف (RSPW)، 1989 مقیاس تنیدگی دوران دانشجویی (SLSI)، 1991 مقیاس خودکارآمدی تحصیلی (1997) و مقیاس چند بعدی حمایت اجتماعی ادراک شده (MSPSS)، 1988بودند.
- positive psychology -psychological well-being - Sbeity - Yasin & Dzulkifli - Harris, Martin, & Martin - time management دانشجویان در دستیابی به اهداف آموزشی خود با چالشهای فراوانی روبرو میشوند، وقتی چنین تجاربی منفی تلقی میشود اثرات مخربی بر عملکرد تحصیلی آنها بر جا میگذارد (فراهانی، شکری، گرادوند و دانشورپور، 1387)، همچنین فرد را با طیف وسیعی از عوامل تنیدگیزا مواجه میکند (ابراهیم و بوهاری 1 ، 2012).
- Ibrahim &Bohari - Fogle - Zimmerman &kitsantas - Bandura - Benight - academic self-efficacy - Sevari &kandy یکی از مشکلات عاطفی و روانی دوران جوانی که بهزیستی روانشناختی فرد و جامعه را به خطر میاندازد و فرد را به سوی نوعی عدم تعادل روانی، شناختی و عاطفی سوق میدهد، تنیدگی تحصیلی است (سامانی، جوکار و صحراگرد، 1386).
مدل پیشنهادی رابطه علی مدیریت زمان و حمایت اجتماعی ادراک شده با بهزیستی روانشناختی و عملکرد تحصیلی با میانجیگری تنیدگی تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی در دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز فرضیههای پژوهش در این پژوهش، 17 فرضیه مورد آزمون قرار گرفتند که به شرح ذیل است: 1- فرضیه 1 و 2 به رابطه منفی و مستقیم حمایت اجتماعی ادراک شده و مدیریت زمان با تنیدگی تحصیلی مربوط است.
ضرایب استاندارد مدل اصلاح شده رابطهی علی مدیریت زمان و حمایت اجتماعی ادراک شده با بهزیستی روانشناختی و عملکرد تحصیلی با میانجیگری تنیدگی تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی در دانشجویان دانشگاه چمران اهواز پارامترهای روابط مستقیم در مدل اصلاح شده در جدول 4 آورده شده است.