چکیده:
هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی رابطه علّی بین تنیدگی تحصیلی ادراک شده و بهزیستی ذهنی با میانجیگری حمایت اجتماعی ادراک شده و باورهای خودکارآمدی تحصیلی در دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز و مقایسه مدل در دو گروه پسر و دختر بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز بود که به روش تصادفی چند مرحلهای 600 نفر به عنوان نمونه از میان آنها انتخاب شدند. ابزارهای استفاده شده در این پژوهش، پرسشنامه تنیدگی تحصیلی (ASQ)، مقیاس چند بعدی حمایت اجتماعی ادراک شده (MSPSS) پرسشنامه باورهای خودکارآمدی تحصیلی (ASEBQ)، برنامهی عاطفهی مثبت و منفی (PANAS) و مقیاس رضایت از زندگی (SWLS) است. ارزیابی مدل پیشنهادی با استفاده از مدل یابی معادلات ساختاری انجام گرفت. نتایج نشان دادند که تنیدگی تحصیلی ادراک شده هم به صورت مستقیم و هم غیرمستقیم از طریق حمایت اجتماعی ادراک شده و ترکیب باورهای خودکارآمدی تحصیلی و حمایت اجتماعی ادراک شده با بهزیستی ذهنی رابطه دارد. رابطه غیرمستقیم تنیدگی تحصیلی ادراک شده با بهزیستی ذهنی از طریق باورهای خودکارآمدی تحصیلی تایید نشد. همچنین نتایج تحلیل مدل چندگروهی نشان داد که با وجود یکسان بودن نمودار مسیر دخترها و پسرها، از لحاظ ضرایب مسیر بین دو گروه تفاوت معنیدار وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
بر این اساس، در بررسی رابطهی بین تجربههای تحصیلی تنیدگیزا به عنوان یک عامل خطر 7 و مؤلفههای هیجانی و شناختی بهزیستی ذهنی 8 دانشجویان، مطالعه تفاوتهای جنسیتی نیز از اهمیت چشمگیری برخوردار - stressful - Brougham, Zail, Mendoza, & Miller - Calaguas - Yu & Lee - perceived social support - academic self-efficacy beliefs - risk factor - emotional and cognitive components of well-being میباشند.
همچنین، نتایج پژوهشهای مختلف نشان داده که رابطه بین تجربههای - Wilks & Spivey - Rashid, Nordin, Omar, & Ismail - Zajacova, Lynch, & Espenshade - Akin - MacGeorge, Smater, & Gillihan - Misra, Crist, & Burant - Ferla, Walcke, & Cai - Goetz, Frenzel, Hall, & Pekran - Eryilmaz - Eroglu - Karatzias, Power, Fleming, Lennan, & Swanson - Shah, Hasan, & Malik تحصیلی تنیدگیزا با حمایت اجتماعی ادراک شده (اکنور، کوب 1 و اکنور، 2003؛ لیراکوز، 2 2012) و باورهای خودکارآمدی تحصیلی (آکین، 2008؛ چمرس، هو و گارسیا 3 ، 2001) منفی و معنیدار بودند.
نمونهگیری برای تعیین روایی و پایایی ابزارها برای تعیین میزان روایی و پایایی مقیاسها از روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای - O'Conor & Cobb - Lyrakos - Chemers, Hu, & Garcia - Carademas - Gulacti - Diener & Chan - Tong & Song - Schwarzer & Knoll - Klink Byars-Winston & Bakken استفاده شد.
- Breso, Schaufeli, & Salavona - Bhupeinder & Udainiya - Hora & Ferrare نتایج پژوهش حاضر نشان داد که تنیدگی تحصیلی به طور غیرمستقیم از طریق حمایت اجتماعی ادراک شده با بهزیستی ذهنی رابطه دارد.