چکیده:
زمینه: کسب وکارهای موفق پیوسته به دنبال افزایش رضایت مشتریان و سایر برخورداران خود بوده و راه رسیدن به این هدف را در به اجرا گزاردن معیارهای اخلاقی یافته اند. رعایت اخلاقیات از سوی تولیدکنندگان می تواند عامل مهمی در مهم ترین سرمایه تجارت، یعنی اعتماد مشتریان باشد. این پژوهش در صدد بوده که رعایت ارزش های اخلاقی همچون (مسئولیت اجتماعی، تولید محصول سبز، صداقت، شفافیت و رقابت سالم با رقبا) ازسوی تولیدکنندگان و رابطه آن با رفتار مصرف کنندگان را مورد بررسی قرار دهد.
روش: با توجه به ماهیت پژوهش، تحقیق حاضر توصیفی از نوع رابطه ای است. جامعه در این تحقیق تمامی مصرف کنندگان محصولات سامسونگ در شهر کرمانشاه بوده که384 نفر از مشتریان محصولات شرکت سامسونگ به عنوان حجم نمونه انتخاب شده اند، نمونه گیری به روش تصادفی طبقه ای انجام گرفته است. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه استفاده شد. در این تحلیل از ضریب همبستگی اسپیرمن برای پاسخ گویی به سوالات پژوهش، از مدل رگرسیون برای بررسی رابطه میان متغیرها و از آزمون فریدمن برای رتبه بندی مولفه ها (در نرم افزار SPSS) استفاده شد.
یافته ها: نتایج نشان داد که رعایت ارزش های اخلاقی از سوی تولیدکنندگان رابطه مثبت و مستقیم بر روی رفتار مصرف کنندگان دارد و در رتبه بندی مولفه های اخلاقی اصل صداقت بیشترین رابطه را با رفتار مصرف کنندگان دارد.
نتیجه گیری: رعایت ارزش های اخلاقی از سوی شرکت سامسونگ بر روی رفتار مصرف کنندگان تاثیرگذار است به طوری که می تواند مصرف کنندگان را در انتخاب برند سامسونگ ترغیب کند.
خلاصه ماشینی:
ازجمله اصول اخلاقی که تولیدکنندگان5 میتوانند به آن پایبند باشند میتوان به موارد زیر اشاره کرد: مسئولیت اجتماعی6: مسئولیت سازمانها این نیست که فقط اثربخش باشند، بلکه مسئولیت آنها این است که به جامعهای که در آن فعالیت دارند خدمت کنند.
یافتهها نشان میدهد که کلیة سؤالات فرعی با توجه این که سطح معنیداری(000/0) کمتر از 05/0 هستند و نیز ضریب همبستگی عددی مثبت است مورد تأیید قرار میگیرند، یعنی رعایت ارزشهایی هم چون توجه به مسئولیت اجتماعی، تولید محصول سبز، توجه به اصل صداقت، توجه به اصل شفافیت و توجه به رقابت سالم با رقبا از سوی تولیدکنندگان رابطة مثبت و معنیداری با رفتار مصرفکنندگان دارد.
از یافتههای این پژوهش میتوان نتیجه گرفت که کدهای اخلاقی از سوی تولیدکنندگان میتواند در اشکال زیر دیده شود: توجه به مسئولیت اجتماعی تولید محصول سبز توجه به اصل صداقت توجه به اصل شفافیت توجه به رقابت سالم با رقبا گروههایی از مردم میپندارند که اخلاقیات درقلمرو تجارت جایگاهی ندارد، بر خلاف این تصور یافتهها نشان داد که رعایت ارزشهای اخلاقی از سوی تولیدکنندگان میتواند عاملی مهم برای موفقیت شرکتها محسوب شود و با رفتار مصرفکنندگان ارتباط مثبث و معناداری دارد زیرا اخلاقیات برای مصرف کنندگان دارای اهمیت است و باعث ایجاد رضایت و اعتماد و تکرار خرید در مشتریان میشود.
نتایج در این پژوهش نشان داد که میان رعایت ارزشهای اخلاقی از سوی تولیدکنندگان با رفتار مصرفکنندگان رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد.
Examine the relationship between business ethics and customer Kavir almas Tile Co. Journal of Management Research in Iran; 16(2):19-33.