چکیده:
براساس نظریه معرفت شناسی فضیلت محور، استکمال نفسانی فاعل شناسا از عوامل موثر در حصول معرفت است. نظریه معرفت شناختی ملاصدرا با عنوان اتحاد عالم و معلوم، نزدیکی بسیاری به این دسته از نظریه ها دارد. زیرا از نظر ملاصدرا نسبت فاعل شناسا با باور و معرفت، اتحاد وجودی استکمالی است. از نظر ملاصدرا نسبت باور و فاعل شناسا در مرحله اول فرایند شناخت (مختص باورهای حسی و خیالی) علی و معلولی است. ویژگی رابطه های علی و معلولی این است که علت، فضایل و ویژگی های خود را به معلول انتقال می دهد؛ یعنی فضایل فاعل شناسا به باور منتقل می-شود و ویژگی فضیلتی باور یعنی صدق نیز به فاعل شناسا سرایت می کند و بر شدت وجودی فاعل شناسا می افزاید. در مرحله دوم فرایند شناخت (مختص باورهای عقلی) نسبت باور با فاعل شناسا ترکیب اتحادی صورت با ماده است. اضافه باور عقلی به فاعل شناسا موجب استکمال نفس فاعل شناسا می شود.
According to virtue epistemology، the spiritual transcendence of subject (or agent of knowledge) is one of the effective elements in knowledge acquiring. MullaSadra’s epistemic theory، known as the unity of the rational and the reasonable، has certain similarities with virtue epistemology، because for him، the relation between the subject and the belief or knowledge is transcendental and existential. According to him، in the first step، the relation between the subject and the belief or knowledge is causal. The characteristics of causal relations is that the cause transmits it’s properties to the effect; i.e. the virtues of the subject transmits to the belief and the epistemic property of the belief transmits to the subject and elevates his existential intensity. In the next step of the process of knowledge، the relation between the belief and the subject is unitary compositionof the matter with the form. To add rational belief to the subject results in his spiritual transcendence and this results in supplying the context of producing beliefs which their truth probability is high.