چکیده:
هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش کیفیت خدمات ادراکشده در بروز مؤلفۀ رفتار شهروندی تماشاگران شهرآورد فوتبال پایتخت میباشد. روش پژوهش از نوع همبستگی بوده و در زمرۀ مطالعات کاربردی (بهلحاظ هدف) قرار دارد که به شکل میدانی انجام شده است. جامعۀ آماری آن را کلیۀ تماشاگران بالای 18 سال که جهت تماشای مسابقۀ فوتبال دو تیم پرسپولیس و استقلال در شهریور 91 به ورزشگاه آزادی آمده بودند، تشکیل دادند. ازآنجا که حجم جامعۀ آماری بیش از ۷5000 نفر بود، براساس جدول مورگان نمونه به تعداد 384 نفر انتخاب شد. بررسی روابط بین متغیرها نشان داد بین ابعاد کیفیت خدمات با رفتار شهروندی ارتباط وجود دارد. علاوهبراین، نتایج نشان داد کیفیت برنامه، پیشبینیکنندۀ قویتری نسبت به کیفیت تعامل، کیفیت محیط و کیفیت نتایج برای رفتارشهروندی میباشد. از این رو پیشنهاد می شود مدیران باشگاه ها با ارتقای کیفیت خدمات و درک آن توسط تماشاگران از مزایای ایجاد رفتارشهروندی در تماشاگران استفاده کنند.
خلاصه ماشینی:
"کیم 6 با ارزیابی انگیزش بخش خدمات کشور کره و رفتار شهروندی بیان میکند که میزان نوعدوستی بیش از حد متوسط بوده که این امر با رضایت شغلی، تعهد عاطفی، انگیزش و پذیرش عمومی رابطۀ مستقیم و معناداری دارد (کیم، 2006 )؛ بنابراین، تمرکز اصلی در مطالعۀ حاضر بر روی ارتباط کیفیت خدمات ادراکشده با رفتار شهروندی تماشاچیان میباشد.
این پژوهش، ضرورت و اهمیت توجه به عوامل حضور تماشاگران و همچنین، حفظ و نگهداری آنها در رویدادهای ورزشی را بهخوبی آشکار میسازد؛ بنابراین هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش کیفیت خدمات ادراکشده در بروز مؤلفههای رفتار شهروندی تماشاگران شهرآورد پایتخت میباشد.
پژوهش لی 3 و همکاران (2011) در باشگاههای گلف کره که درمورد تأثیر کیفیت خدمات بر رضایتمندی و قصد خرید مجدد انجام شد به این نتیجه رسید که برای Theodorakis Yusof & See Lee زنان گلفباز کیفیت خدمات باشگاه، تمیزی و جدیدبودن تجهیزات، اهمیت بیشتری نسبت به مردان دارد (لی، کیم و کو، 2011).
همچنین، با توجه به این که 3/61 درصد افراد حداقل یکبار سایت باشگاه را مشاهده کردهاند پیشنهاد میشود تا مدیران با بهروزکردن وبسایتهای خود و برقراری ارتباطات نزدیکتر با تماشاگران بتوانند نیاز به تعلق (خود را جزئی از باشگاه دانستن) را بین آنان افزایش دهند که این موضوع به احتمال زیاد منجر به افزایش کیفیت خدمات ادراکشده و درنتیجه، بروز مؤلفههای رفتار شهروندی خواهد شد؛ بنابراین، پیشنهاد میشود مدیریت استادیوم با ارتقای کیفیت خدمات، هرچه بیشتر و بهتر در راستای رضایتمندی مشتریان خود گام برداشته و از مزایای بروز مؤلفههای رفتار شهروندی استفاده کنند."