چکیده:
فیلمها تصورات ما درباره مسائل اجتماعی، اقتصادی و سیاسی را بازنمایی میکنند و به شیوههایی که درباره مسائل میاندیشیم، شکل میدهند. با توجه به اینکه مقوله مدیریت، یکی از معضلات امروز کشور ماست، توجه به این مسئله که مدیران چگونه در فیلمهای سینمایی بازنمایی و برساخت میشوند، در شناخت باور عمومی از مدیران میتواند موثر باشد. مقاله حاضر به بررسی چگونگی بازنمایی مدیران دولتی در فیلمهای سینمایی پس از انقلاب اسلامی ایران پرداخته است. پرسش اصلی بررسی حاضر این است که مدیران دولتی چگونه در فیلمهای سینمایی ساخته شده در جمهوری اسلامی، بازنمایی شدهاند و مقوله مدیریت چگونه با هویتهای اجتماعی کنشگران فیلمها گره خورده است؟ روش این مطالعه، تحلیل نشانهشناختی است که با به کارگیری آن، پنج فیلم سینمایی که در سال اکران خود، پرفروشترین فیلم سال بودهاند، بررسی شدهاند. یافتهها نشان میدهد فیلمسازان به ویژگیهای حوزه رفتاری مدیران بیش از سایر حوزهها توجه دارند.
خلاصه ماشینی:
"ورود فیلم به محدودة غیرقابل ورودی به نام ازدواج موقت و زن صیغهای، و البته جذابیتهایی که در برخی صحنههای فیلم برای مخاطبان تازگی داشت و در زمان اکران، دهان به دهان در جامعه نقل میشد، باعث اقبال بسیار زیاد مخاطبان شد؛ اما در کنار این موضوع اصلی، در صحنة منتخب فیلم، به موضوع صنایع کشور پرداخته شده و نشانههای دال بر مشکلات کارخانهها با نهادهای دولتی و وجود باندهای فساد گنجانده شده است.
سطوح نمایش مدیر و عمدهترین رمزهای صحنه منتخب فیلم اخراجیها الگوی بارت نوع رمزگان هرمنوتیک ضمنی نمادین کنشی ارجاعی رمزگان حاجی چگونه از همسرش برای رفتن به جبهه خداحافظی میکند؟ حاجی از اتومبیل بیتالمال و راننده دولت استفاده شخصی کرده و با آن به محل اعزام رزمندهها به جبهه آمده است.
اما با مروری که بر فیلمهای سینمایی پس از انقلاب اسلامی در ضمن این تحقیق صورت گرفت، هیچ اثر سینمایی که تمرکز عمده خود را بر بازنمایی یک مدیر بالنده قرار داده باشد پیدا نشد یا در حالت خوش بینانه، اگر هم اثری در این زمینه ساخته شده است، فاقد کیفیت و جذابیت لازم برای جلب مخاطبان و قرار گرفتن در فهرست فیلمهای پرفروش بوده است.
A Comparative Study on the Performance of two Mainstream and Rival Media Spectrum in Managing News Flow Related to Acid Attacks in Isfahan Abbas Naseri Taheri, Associate Professor, Faculty of Media and Communication, IRIB University."