چکیده:
امام خمینی(ره ) با تبیین آسیب های فرهنگ استعماری گریبان گیر دانشگاه ها، عرصه را برای تامل در مورد ایده ی اصلاح فرهنگ حاکم بر دانشگاه و دست یابی به دانشگاه اسلامی هموار نمود. هدف پژوهش حاضر تبیین راهبردهای تحقق دانشگاه اسلامی از دیدگاه امام خمینی(ره ) میباشد که به شیوه ی سندکاوی با استناد به مطالعات کتابخانه ای به ویژه از طریق تامل بر مجموعه ٢٢ جلدی صحیفه امام (ره ) انجام شده است . با توجه به نتایج حاصل از پژوهش ، راهبردهای تحقق دانشگاه اسلامی با تامل بر دیدگاه های حضرت امام (ره ) عبارتند از: ١) ایجاد فضای سالم و عاری از فساد، ٢) انسان سازی و اخلاق مداری، ٣) به کارگیری مدیران متعهد و ارزشی، ٤) تربیت نیروهای انسانی متخصص و متعهد، ٥) وحدت حوزه و دانشگاه ، ٦) قطع وابستگی به بیگانگان و استقلال کشور، ٧) مسئولیت پذیری و اسلامی عمل کردن ، ٨) کارآمدی و برقراری ارتباط با جامعه ، ٩) تولید و استفاده از متون علمی مناسب و اسلامی و ١٠) جهت گیری توحیدی و معنوی محتوای علوم .
خلاصه ماشینی:
با توجه به نتایج حاصل از پژوهش ، راهبردهای تحقق دانشگاه اسلامی با تأمل بر دیدگاه های حضرت امام (ره ) عبارتند از: ١) ایجاد فضای سالم و عاری از فساد، ٢) انسان سازی و اخلاق مداری، ٣) به کارگیری مدیران متعهد و ارزشی، ٤) تربیت نیروهای انسانی متخصص و متعهد، ٥) وحدت حوزه و دانشگاه ، ٦) قطع وابستگی به بیگانگان و استقلال کشور، ٧) مسئولیت پذیری و اسلامی عمل کردن ، ٨) کارآمدی و برقراری ارتباط با جامعه ، ٩) تولید و استفاده از متون علمی مناسب و اسلامی و ١٠) جهت گیری توحیدی و معنوی محتوای علوم .
امام خمینی(ره ) نیز به عنوان معمار بزرگ انقلاب اسلامی ایران ، همواره بر اهمیت و ضرورت هویت فرهنگی تأکید فراوان داشته اند، به طوریکه این تأکید تنها بیان ارشادی و شعارگونه نبوده است ، بلکه به تناسب شرایط مکانی و زمانی توانسته بودند اصول و مؤلفه های آن را نیز تبیین کنند (جبارزاده و همکاران ، ١٣٨٩).
بنابراین ، فلسفه ی انقلاب فرهنگی و الزام دانشگاه اسلامی، تربیت فراگیرانی دیندار و دانش پژوه است ؛ در این راستا، نظام آموزش عالی کشور بایستی در جستجوی ارائه ی الگوی اسلامی از دانشگاه متعالی و سرآمد باشد که بتواند در کنار حفظ باورها و اعتقادات دینی و توجه به ارزش های ناب اسلامی، توسعه ی علمی، پژوهشی و مهندسی دانش ، پایداری فرهنگی جامعه را محقق سازد.