چکیده:
تحقیق حاضر با هدف توسعه یک مدل بومی برای ارزیابی عملکرد کارکنان دانشی یکی از سازمان¬های دانش¬محور دفاعی ایران انجام شده است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و بهلحاظ روش توصیفی تحلیلی و از نوع همبستگی می-باشد. جامعه آماری تحقیق شامل 1100 نفر از کارکنان دانشی سازمان است که برای انتخاب نمونه 212 نفر از آنها با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقه¬ای انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسش¬نامه¬ای محقق ساخته بود که پایایی آن بر اساس آلفای کرونباخ 0.895 محاسبه و روایی آن با شیوه روایی صوری و محتوا مورد تایید قرار گرفت. به منظور تحلیل داده¬ها از روش تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد. نتیجه این تحقیق منجر به توسعه مدلی گردید که شامل چهار دسته فعالیت برای ارزیابی عملکرد کارکنان دانشی و 25 شاخص برای اندازه¬گیری این فعالیت¬ها می¬باشد. شاخص¬های مربوط به فعالیت¬های پژوهشی بیشترین وزن را به خود اختصاص دادند و فعالیت¬های علمی، آموزشی و اجرایی به ترتیب در ردههای بعدی قرار گرفتند.
خلاصه ماشینی:
مؤلفه های مدلهای ارزیابی کار دانشی محقق مؤلفههای مدل ارزیابی کار دانشی بامبرگر (1984) 1- داشتن رویکرد تقاضاگرایی 2- تمرکز بر درون سازمان 3- باعث ارتقا خلاقیت شدن 4- تشویق استقلال افراد (تمرکز بر خوداجرایی) دراکر (1999) 1- شناسایی وظایف توسط خود کارکنان دانش 2- نیاز کارکنان دانشی به استقلال در اجرای امور 3- نوآوری 4- تحصیل و تدریس مستمر 5- توجه به کیفیت تا کمیت ماندل (1975) در نظر گرفتن 1- اهداف شغل 2- خروجی¬های شغل برای انجام موفقیتآمیز آن 3- چگونگی اندازهگیری خروجی¬ها 4- نوع و مقدار منابع مورد نظر برای تولید خروجی¬ها 5- قابلیت استاندارد شدن سنجهها ری و ساهو (1989) 1- طبقه¬بندی انواع شغل کاردانشی 2- تعیین ارتباط بین آن¬ها 3- توسعه مدل¬های سنجش بهرهوری و ارزیابی اگروال (1980) 1- فعالیت¬های مطلوب و مفید بر پایه میزان کمک به دسترسی به اهداف 2- مقدار زمان صرف شده جهت انجام فعالیت¬ها رامیرز و نمبهارد (2004) 1- کمیت 2- هزینهها یا سودمندی 3- زمان 4- استقلال 5- کارآیی 6- کیفیت 7- اثربخشی 8- رضایت مشتری 9- نوآوری/ خلاقیت 10- موفقیت پروژه 11- مسئولیت/ اهمیت کار 12- ادراک نیروی کار دانشی از بهره¬وری تاکالا و همکاران (2006) 1- سادگی سنجش 2-پذیرفته شدن توسط ارزیاب و ارزیابیشونده 3- پوشش¬دهی سنجش (توانمندی مدل در سنجش تمامی ابعاد شغل) 4- توانمندی مدل در بهکاربسته شدن در انواع شغل¬های متمایز 5- قابلیت اطمینان مدل 6- همگرایی استراتژیک نجفی و افرازه (1389)، نجفی و همکاران (1389) 1- توانستن (توانایی¬های تخصصی، اجتماعی، شخصیتی) 2- خواستن (انگیزه، رضایت) 3- ممکن بودن (خلاقیت، نوآوری، تکنولوژی، سازگاری با محیط) با توجه به فهرست اعضای جامعه آماری، روش نمونهگیری تصادفی طبقه¬ای مورد استفاده قرار گرفت.
تحلیل دادهها پس از بررسی ادبیات موضوع و اجرای تکنیک دلفی در بین خبرگان سازمان، الگوی ارزیابی عملکرد کارکنان دانشی برای سازمان حاصل گردید که در شکل (1) ارایه شده است.
در ادامه این بخش نتایج حاصل از توزیع پرسشنامه ارایه می-شود و داده¬های جمعآوری شده بهمنظور آزمون مدل ارزیابی عملکرد کارکنان دانشی مورد تحلیل قرار می¬گیرند.
نتایج حاصل از اجرای تحلیل عاملی تأییدی برای مدل ارزیابی عملکرد کارکنان دانشی در شکل (2) ارایه شده است.