چکیده:
با توجه به علاقه روزافزون کسبوکارهای ایرانی به استفاده از روش مرشدی رسمی به نظر میرسد که شناسایی دستاوردهای آن بر اساس تجربیات شرکتهای ایرانی، ارزشمند باشد. به همین دلیل پرسش پژوهشی متعاقب مطرح میشود: دستاوردهای برنامه مرشدی رسمی از منظر مرشدها، شاگردها و متولیان حوزه منابع انسانی در سازمانها کدامند؟ در این پژوهش بهمنظور جمعآوری اطلاعات موردنیاز از روش تحقیق موردکاوی و با فن مصاحبه واقعهمحور یا روایتی استفاده شده است. شاگردان، مرشدها و متولیان برنامه مرشدی رسمی شرکت توگا به عنوان جامعه آماری پژوهش در نظر گرفته شدند. بر اساس روش نمونهگیری هدفمند با 18 نفر در جامعه هدف مصاحبه واقعهمحور صورت گرفت. تجربیات افراد، مستندسازی و سپس با استفاده از روش کدگذاری سهمرحلهای استراوس و کوربین، جهت شناسایی دستاوردها تحلیل شد و مولفههای هر یک شناسایی گردید. یافتههای پژوهش نشان میدهد که مرشدی رسمی دستاوردهایی برای سازمان، مرشد و شاگرد دارد که اعم آنها توسعه قابلیتهای کارکنان، جانشینپروری، بهبود عملکرد سازمانی، توسعه شبکههای اجتماعی، افزایش رضایت درونی و توسعه مهارتهای فردی است.
خلاصه ماشینی:
به همین دلیل پرسش پژوهشی متعاقب مطرح میشود: دستاوردهای برنامۀ مرشدی رسمی از منظر مرشدها، شاگردها و متولیان حوزۀ منابع انسانی در سازمانها کدامند؟ در این پژوهش بهمنظور جمعآوری اطلاعات موردنیاز از روش تحقیق موردکاوی و با فن مصاحبۀ واقعهمحور یا روایتی استفاده شده است.
کلیدواژهها: مرشدی رسمی؛ مرشد/ شاگرد؛ برنامۀ مرشدی؛ کارراهۀ شغلی؛ کارکرد روانی- اجتماعی مقدمه برنامۀهای مرشدی رسمی<FootNote No="3" Text=" Formal Mentoring Program"/> مورد توجه روزافزون کسبوکارهای فعال در عرصۀ رقابت میباشد.
بر اساس یافتههای پژوهشهای کیم و ایگان<FootNote No="6" Text=" Kim &amp;amp; Egan"/> (2011)، سازمانها به صورت عمدی و آگاهانه تلاش میکنند در پرتو بهکارگیری برنامههای مرشدی رسمی بین کارکنان جدید یا کم تجربه و مدیران باتجربه پیرامون موضوعات توسعهای، ارتباط خاص توسعهای برقرار کنند و با این اقدام زمینۀ مناسبی برای تبادل تجربیات فراهم میشود.
این که کسبوکارهای ایرانی در استفاده از روش مرشدی به دنبال چه دستاوردهایی برای سازمان، شاگردها<FootNote No="11" Text=" Protégé or Mentee"/> و خود مرشدها<FootNote No="12" Text=" Mentor"/> هستند، دغدغهای است که تاکنون کمتر مورد توجه پژوهشی قرار گرفته است، به همین دلیل پرسش پژوهشی متعاقب مطرح میشود: دستاوردهای برنامۀ مرشدی رسمی برای شاگردها، مرشدها و سازمانها کدامند؟ برای پاسخ به پرسش پژوهشی فوق، پیشینۀ پژوهش شامل: برنامۀ مرشدی رسمی، کارکردهای برنامۀ مرشدی رسمی، دستاوردهای برنامۀ مرشدی رسمی برای شاگردان، دستاوردهای برنامۀ مرشدی برای مرشدها و دستاوردهای برنامۀ مرشدی رسمی برای سازمان ها مرور شد و سپس بر اساس روش تحقیق روایتی و با فن مصاحبههای نیمهساختاریافته، اطلاعات لازم جمعآوری و تحلیل گردید.