چکیده:
قرآن کریم از سرگذشت پیامبران الهی و اقوام پیشین و نیز طلوع و غروب تمدن ها سخن می گوید و برای حیات انسان در زمین، همواره آینده ای روشن را نوید می دهد؛ در این روزگار امیدآفرین _ که به شهادت روایات فریقین همان عصر ظهور امام مهدی(عج) است _ تمدن توحیدی به عنوان هدف خلقت و غایت رسالت انبیا و اوصیا در سراسر گیتی ظهور می یابد. همچنین قرآن ایجاد تمدن آرمانی در دوران امام مهدی(عج)را حاصل تلاش همه انسان های صالح در طول تاریخ بشر به رهبری فرستادگان الهی برمی شمرد. در واقع پیامبران الهی با ایفای دو نقش مهم، کاروان بشر را به سوی آینده موعود و تحقق تمدن آرمانی سوق داده اند؛ نخست، تربیت انسان های صالح و دوم، برپایی نمونه ای کوچک از تمدن آرمانی به همراه صالحانی که تحت هدایت آنان تربیت یافته و با عبور از غربال فتنه ها از صف بدکاران کافر جدا شده و از عذاب استیصال نجات یافته اند.
The Holy Quran tells the story of the rise and fall of civilizations races of the past prophets and always promises a bright future as it speaks from the life of man on earth. At this contemporary time that there is hope for the advent era of Imam Mahdi's according what Shi'ite and Sunni traditions testify to، a monotheistic civilization as the purpose of creation and the ultimate mission of the prophets and successors will emerge throughout the world. The Qur'an also create a utopian civilization in the era of Imam Mahdi righteous، which is counted based on efforts throughout human history to lead all divine messengers.
Divine prophets have two important roles to play and realize into the promised future and an ideal of human civilization. First، train the right people and second، to establish a small sample of a utopian civilization under the guidance of trained or as the righteous and rightly guided who pass through a sieve lined separated and recovered from the intrigue of the wicked infidels and saved from the agony of desperation.
خلاصه ماشینی:
"مقایسه و تطبیق آیاتی که از هدف ارسال رسولان و آرمان آنان سخن میگوید، با آیات وصف دوران ظهور نشان میدهد، آرمان رسولان که همانا تشکیل جامعه توحیدی و تمدن آرمانی است، نیز تنها در عصر ظهور امام مهدی( تحقق مییابد: الف) ظهور تمام و کمال نورخدا در دوران امام مهدی( خداوند متعال در آیاتی از قرآن، هدف از رسالت رسولان را بیرون راندن انسانها از تاریکیها به سوی نور میخواند: (کتاب أنزلناه إلیک لتخرج الناس من الظلمات إلی النور بإذن ربهم إلی صراط العزیز الحمید(؛ (ابراهیم: 1) [این] کتابی است که بر تو فرو فرستادهایم که مردم را به اذن پروردگارشان به سوی راه آن [خداوند] پیروزمند ستوده، از تیرگیها به سوی روشنایی برون آوری.
همانگونه که در بخش پیشین آمد، به شهادت آیات، عزم و میثاق و وصف آینده حیات بشر در زمین از زبان پیامبران و روایات مفسر، آن، بهشت موعود در زمین را همه پیامبران میشناختند و مؤمنان قوم خویش را بدان وعده و بشارت میدادند (آل عمران: 81؛ انبیاء: 105؛ اعراف: 128؛ هود:80، 86؛ روحانی مشهدی، 1392: 65-76)؛ اما در کنار این وعده خود نیز میکوشیدند نمونهای کوچک از آن فضای بهشتگونه و تمدن آرمانی را برپا سازند که در سرگذشت پیامبران الهی در قرآن بدان اشاره شده است؛ مانند ورود نوح( و همراهان پس از توفان به سرزمین سلامت و برکت (هود: 48)، 2 نجات ابراهیم و لوط( و ورود به سرزمین مبارک (انبیاء: 68-71)، 3 مالکیت بنیاسرائیل در مشارق و مغارب زمین پس از غرق شدن فرعونیان (اعراف: 137) 4 و ورود آنان به سرزمین برای نمونه، نک: علت وجوب غسل جنابت (صدوق، 1385: ج1، 282، باب العلة التی من أجلها فرض الله عز و جل علی الناس خمس صلوات فی خمس مواقیت؛ ج2، 337، علت وجوب روزه؛ ج2، 379، علت استحباب روزه در ایامالبیض؛ ج2، 380، علت وجوب حج و هفتگانه بودن طواف؛ ج2، 400 و موارد فراوان دیگر."