چکیده:
خشنودی شغلی حالت عاطفی مثبتی است که کارکنان نسبت به شغل خود دارند و تعهد سازمانی از احساس مثبت آنان نسبت به سازمان ناشی میشود. در پژوهش حاضر رابطه بین این دو متغیر و الگوی مسیر ابعاد این متغیرها بررسی شد. نمونه شامل 404 نفر از کارکنان یک شرکت صنعتی بود که به روش تصادفی ساده اتخاب شدند و به ابزارهای پژوهش که دو پرسشنامه تعهد سازمانی و خشنودی شغلی بودند، پاسخ دادند. برای تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر استفاده شد. یافتهها نشان دادند که الگوی پیشنهادی از برازش خوبی با دادهها برخوردار است. نتایج همچنین حاکی از رابطه مثبت خشنودی از خود شغل، خشنودی از ارتقاء و خشنودی از پرداخت با تعهد پیوستگی و خشنودی از خود شغل، خشنودی از سرپرست، خشنودی از خطمشی و خشنودی از همکاران با تعهد همانندسازی شده و نیز رابطه مثبت تعهد پیوستگی و تعهد مبادلهای با تعهد مبادلهای بودند. با توجه به یافتهها، سازمانها باید شرایط خشنودکننده را فراهم کنند و از این طریق تعهد سازمانی کارکنان را بالا ببرند.
Job satisfaction is the positive emotional state that workers have toward their jobs، and organizational commitment results from their positive emotions toward their organizations. At present research the relations of these two variables and also the path analysis model of components of these variables were investigated. The participants consisted of 404 employees from an industrial company that selected by simple random sampling method. Participants responded to research instruments by Job Satisfaction and Organizational Commitment Questionnaires. Pearson´s correlation coefficients and path analysis used for data analysis. Findings showed that the proposed model fit the data properly. Results also indicated the positive relationships of job satisfaction، promotion satisfaction، and pay satisfaction with affiliation commitment، and positive relationships of job itself satisfaction، supervisor satisfaction، policy satisfaction and satisfaction with flow with identification commitment، and finally the positive relationships of identification commitment and affiliation commitment with exchange commitment. According to the findings، organizations should prepare conditions for increasing job satisfaction and in this way increase their employees organizational commitment.
خلاصه ماشینی:
شغل رضایت بخش همچنین مقاومت در برابر تغییر (کریکهام و شاپیرو 11 ، 2001) و فشار روانی کارکنان را کاهش داده و مشارکت در تصمیمگیری را افزایش میدهد (لمبرت و - promotion opportunity - Van Dick, Van Knippenberg, Kerschreiter, Herter, & Wieseke - satisfaction with flow workers - supervisor - company policy - Eckman - Freund - Lambert - Vander Velde, Bossink, & Jansen - Reid, Riemenschneider, Allen, & Armstrong - Kirkman & Shapiro هوگان 1 ، 2009).
- Hogan - Jaramillo, Nixon, & Sams - Wasti - Burney, Henle, & Widener - Kwon & Banks - Meyer, Stanley, Herscovitch, & Topolnytsky - Hackett, Lapierre, & Hausdorf - Carmeli & Freund - Cichy,Cha, & Kim بالفور و وکسلر 1 (1996) بین انواع سهگانه تعهد سازمانی یعنی «تعهد مبادلهای 2 »، «تعهد همانندسازی شده 3 » و «تعهد پیوستگی 4 » تمایز قائل شدند.
سازمانی که فرصت رشد و ارتقاء را برای کارکنان فراهم میسازد و مزایای خوبی به آنان ارائه میدهد و سرپرستانی که در برخورد با کارکنان - Root Mean of Standard Error Approximation - Gautam, Van Dick, Wagner, Upadhyay, & Davis - Allahyari & Eftekhari - Blau - Gouldner رویهای حمایتی دارند، کارکنان را وارد مبادلهای میکند که آنان را برای عمل متقابل بر میانگیزد و در نتیجه تعهد مبادلهای آنان به سازمان افزایش میدهند (بالفور و کسلر، 1996).
- cognitive dissonance - Festinger - Thatcher, Stepina, & Boyle - Markovits, Davis, & Van Dick - Lee - Carswell - Yoon & Thye - Levinson اقدام به محاسبه منافع خود نظیر حقوق و مزایا، ترفیع و از این قبیل مینماید.