چکیده:
تبلیغ، فرآیند انتقال پیام از سوی فرستنده آن، باهدف تاثیرگذاری و اقناع مخاطب است. در تبلیغات مدرن امروزی، کاربرد شیوهها و استفاده از ابزارها، تنوّع افسارگسیختهای پیدا کرده و جبر و تحمیل پیام، جایگزین اختیار مخاطبان در پذیرش آن شده است. این وضعیت با آموزههای دینی سازگاری نداشته و به همین علت، ضرورت ارائه و کاربست شیوههای اخلاقی- انسانی در این عرصه بیش از گذشته رخ مینمایاند. هدف این مقاله کشف اصول و معیارهایی جهت مکانیزم تبلیغاتی است که علاوه بر کارآمدی، دارای اصول اخلاقی، انسانی و شرعی باشد. برای رسیدن به این هدف روشهای نوین تبلیغات با شیوههای تبلیغی امام علی% مقایسه میگردد که این تطبیق ویژگی نوشتار حاضر محسوب میشود.
Propaganda, is a message transferring process by sender to influence and persuade the audience. In modern propaganda, methods and tools utilization has wantonly verified and authority in acceptance of the audiences has been replaced by compulsion and imposition of the message. This situation is not compatible with the religious teachings and for this reason the necessity of presentation and application of the moral-humane methods _in this realm_ manifest itself more than the past. The purpose of this article is to find principles and criteria to the propaganda mechanism which contain moral, humane and canonical principles in addition to the effectiveness. To reach the purpose, modern methods of propaganda will be compared by Imam Ali’s (P.B.U.H) proselytizing method and this comparison is the property of this article. In this research, after the introduction of the Imam Ali’s (P.B.U.H) proselytizing method and modern methods of propaganda in the 20th century, it will be focused on the comparison of these two approaches.
خلاصه ماشینی:
"ممکن است گفته شود که چه اشکالی دارد که اهداف ما در جهت تبلیغ مثبت و مطلوب و متعالی باشد، اما برای آنکه به مقصد برسیم، بهتر است در استخدام روشها و ابزار و وسایل و وسایط تبلیغاتی، خود را محدود و محصور نسازیم؟ در پاسخ به چنین دیدگاههایی بر اساس کلام و سیرۀ امام علی% و بر اساس سایر منابع روایی و بر اساس آیات شریفه قرآن میتوان گفت که نقطه اصلی تفکیک تبلیغات مشروع و نامشروع در همین است؛ زیرا ممکن است همه بگویند: هدف ما از تبلیغات مشروع و اخلاقی و در جهت رشد افکار عمومی است اما بزنگاه بحث، کاربست اخلاقی شیوههای تبلیغی است.
هرچند میتوان اصول و معیارهای زیادی را رصد کرد اما با تأمل بسیار میتوان همگی را در این دو شاخص و اصل جای داد که شاخص اول در تبلیغات، حق حریت و انتخابگری مخاطب است و معیار دوم، اخلاقی بودن تمام مکانیزم تبلیغاتی اعم از اهداف و ابزارها و شیوههای بهکار بسته شده است؛ در تبیین شاخص اول یعنی حق حریت و اختیار مخاطب نسبت به پذیرش پیام گفته شد که امام علی% بر کرامت انسانی و حرمت انسان و حق حریت فکری و جایگاه مهم تمام ساختار وجودی انسانها اهتمام ویژه دارد و حتی دنیای مدرن امروزی نیز بر حقوق متعدد انسانی اصرار دارد اما تاریخ گواه آن است که امام علی% در سیره رفتاری خویش و در کاربست شیوههای تبلیغیاش همیشه بر اصل مذکور پایبند بود، اما کاربرد شیوههای تبلیغاتی امروزی غالبا از مدار حق انتخاب انسانی عدول کرده و بر بیراهه فریب و یا الزام مخاطب قدم گذاشته است."